از درمان سرماخوردگی تا لطافت پوست

لیمو ترش به علت داشتن خواص اسیدی، ضدعفونی کننده قوی است. حتی اگر در مسافرت ها به آب آشامیدنی مشکوک هستید و می ترسید از آن بنوشید کافی است چند قطره آب لیمو ترش را در آن بریزید.

هوا کم کم رو به سرمای بیشتر می رود و سرو کله میوه های زمستانی پدیدار می شود. در این میان نباید از خواص معجزه آسای لیموترش غافل شد. لیمو ترش به علت داشتن خواص اسیدی، ضدعفونی کننده قوی است. حتی اگر در مسافرت ها به آب آشامیدنی مشکوک هستید و می ترسید از آن بنوشید کافی است چند قطره آب لیمو ترش را در آن بریزید. آب را استرلیزه کرده و میکروب های موجود در آب را از بین می برد.
کسانی که می خواهند خود را لاغر کنند اگر صبح ناشتا آب لیمو ترش را با یک لیوان آب مخلوط کنند و مقدار کمی عسل به آن اضافه نمایند و آن را بنوشند تا ظهر گرسنه نخواهند شد و بدین ترتیب از شر چربی های اضافی راحت خواهند شد.
- بهترین کلسیم آن است که از پوست تخم مرغ و آب لیمو تهیه می کنند. برای تهیه کلسیم طبیعی، یک تخم مرغ را تمیز شسته و در یک لیوان بگذارید و روی آن آّب یک لیمو ترش را بریزید و آن را مدت دو سه ساعت در جای خنکی بگذارید سپس تخم مرغ را در آورده و آب لیمو را که دارای مقدار زیادی کلسیم است می توانید روی سالاد ریخته و یا با عسل یا شکر شیرین کرده بنوشید.
- برای گلو درد بهترین دارو لیمو ترش است. یک قاشق چایخوری آب لیمو ترش را در آب نیم گرم بریزید و با آن غرغره کنید؛ ورم گلو و گلو درد را بر طرف خواهد کرد .
- برای گرفتگی بینی و زکام کافی است چند قطره آب لیمو را با یک قاشق چایخوری آب مخلوط کرده و در بینی بچکانید. برای رفع ورم معده و روده باید یک لیمو ترش را با پوست و هسته له کنید و آن را با یک لیوان آب سرد و یک قاشق عسل مخلوط کرده و به مدت یک ساعت قبل از خواب بنوشید .
- برای جلوگیری از خونریزی بینی کافی است که یک تکه پنبه را آغشته به آب لیمو کرده و در سوراخ بینی بگذارید. خونریزی بینی را برطرف خواهد کرد.
- اگر در صورت شما لکه و جوش قرمز رنگ وجود دارد درمان آن با آب لیمو و نمک است. بدین ترتیب که در مقداری آب لیمو نمک بزنید و آن را با پنبه روی صورت خود بمالید؛ لکه ها و جوش ها را برطرف می کند.
- بهترین دارو برای پوست دست شما مخلوط گلیسیرین و آب لیمو است. آب لیمو و گلیسرین را به نسبت مساوی مخلوط کنید و به دست های خود بمالید ببینید که چقدر پوست دست ها صاف می شود. در زمستان برای جلوگیری از سرما زدگی، دست های خود را با آب لیمو ماساژ دهید. خوردن آب لیمو سنگ های کلیه را نیز دفع می کند.
مهناز افشار
کارشناس داروهای گیاهی