دروغ گفتن باعث گرم شدن بینی می شود؟ | حقایقی در مورد درجه حرات بدن

دمای طبیعی بدن انسان یک عدد است که تحت تاثیر عوامل مختلف تغییر می کند و گاهی این تغییرات مفید و گاهی خطرناک است، در ادامه به چند نکته و واقعیت مهم در این باره اشاره می شود

در این مطلب حقایقی در مورد درجه حرات بدن بیان می شود، اما برای بالا بردن اطلاعات تمام این نکات به شکل پاسخ به چند پرسش بیان می شوند. برای اینکه این حقایق در ذهنتان بمانند و همچنین میزان اطلاعات خود را بسنجید بهتر است قبل از نگاه کردن به پاسخ، خودتان آن را حدس بزنید. برخی جملات هم بیان شده اند که باید درستی یا نادرستی آنها را حدس بزنید.

درست است
درست نیست

بله درست است، دروغ گفتن باعث گرم شدن بینی می شود. دانشمندان اسپانیایی معتقدند افسانه مربوط به پینوکیو تا حدی درست است، اما نه آن شکلی که در این داستان مطرح است. در زمان دروغ گفتن نه تنها بینی بلکه ناحیه اطراف چشم هایتان گرم می شود. محققان معتقدند در زمان دروغ گفتن مضطرب می شویم و این مسئله منجر به تغییر دما در بدن می شود.


شما بیشترین گرمای بدن را از طریق سر از دست می دهید؟!
سرما,هوای سرد

درست است
درست نیست

خیر اینطور نیست. شما از هر قسمتی از بدن ممکن است گرما از دست بدهید. در زمستان لازم است تمام بخش های بدن را بپوشانید چرا که نپوشاندن هر بخشی از بدن باعث از دست رفتن گرما از همان قسمت می شود. نپوشاندن سر باعث می شود شما تنها 10 درصد از گرمای بدن خود را از دست بدهید.


گرمای بدن به پلیس کمک می کند زمان مرگ را تشخیص دهد!

درست است
درست نیست

بله درست است. زمانی که فردی می میرد بدن او گرما از دست می دهد تا اینکه با محیط اطراف هم دما شود. اگر کف دست خود را زیر بازوهای فرد بگذارید، می توانید حدس بزنید که چه مدت از مرگ او می گذرد. اگر بدن گرم باشد، تنها چند ساعت از مرگ وی گذشته ولی اگر بدن سرد باشد، حداقل 18 تا 24 ساعت از مرگ وی می گذرد.


تب کردن گاهی برای سلامت مفید است!

درست است
درست نیست

بله درست است. تب کردن اصلا جالب نیست، اما نشان می دهد بدن شما در مقابل میکروب ها و باکتری ها چه می کند. زمانی که درجه حرارت بدن فقط کمی بالاتر از حالت عادی است، به این معناست که بدن شما به اندازه کافی سالم است تا بتواند با عفونت ها مبارزه کند. البته باید توجه کنید که تب کردن در نوزادان به ویژه نوزادان کمتر از 6 ماه را باید جدی گرفته و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.


کدام عوامل می توانند دمای بدن را تغییر دهند؟

کافئین
استرس
هر دو مورد
هیچکدام

هر دو مورد باعث تغییر دمای بدن می شوند و گزینه صحیح مورد 3 می باشد. عوامل مختلفی بر روی گرم یا سرد شدن شما تاثیر می گذارند، از جمله آب و هوا. اما کافئین و استرس، کم آبی بدن، ورزش و برخی مشکلات مربوط به غده تیروئید، همه عواملی هستند که بر روی درجه حرات بدن شما تاثیر می گذارند.


دمای بدن چند درچه باشد گرمازده می شوید؟

37.5 درجه سانتی گراد
38.5 درجه سانتی گراد
40 درجه سانتی گراد

بدن معمولا برای خنک کردن خود عرق ترشح می کند، اما زمانی که هوا خیلی گرم و مرطوب است تولید عرق برای بدن سخت می شود. اگر بدن نتواند خود را خنک کند، دمای بدن افزایش پیدا می کند. شخصی که دچار گرمازدگی شده، عرق نمی کند، بلکه این فرد در تنفس دچار مشکل شده و دارای پوستی قرمز و گر گرفته است. گرمازدگی منجر به بروز شوک، آسیب مغزی و نارسایی برخی اندام های داخلی می شود. اگر فکر می کنید شخصی دچار گرمازدگی شده، بلافاصله به اورژانس اطلاع دهید.


چه زمانی افت دمای بدن ممکن است خطرناک باشد؟

زمستان
بهار و پاییز
تابستان

بهارو پاییز. هیپوترمیا Hypothermia به معنای کم شدن دمای بدن است و می تواند خطرناک باشد. افت دمای بدن زمانی رخ می دهد که شما در هوای سرد قرار می گیرید و گرما خیلی سریعتر از آنکه بتواند جایگزین شود، از بدن خارج می شود. عواملی مانند هوای سرد، باد شدید، رطوبت و آب سرد باعث افت دمای بدن می شوند. هیپوترمیا یا افت دمای بدن در بهار و پاییز بیشتر اتفاق می افتد، زیرا این اتفاق در دمای 10 درجه و زمانی که هوا بارانی یا باد است بیشتر از هر زمان دیگری رخ می دهد.


در زمان خواب دمای بدن شما تغییر می کند.

درست است
درست نیست

بله، درست است. دمای بدن در حالت معمول 36 تا 36.5 درجه سانتیگراد است. این دما از صبح زود تا شب به اندازه 1 تا 2 درجه افزایش پیدا می کند و سپس مجددا کاهش می یابد. دو ساعت قبل از بیدار شدن تان این دما در کمترن حالت خود است. زمانی که دمای بدن شما بالا می رود بیشتر احساس هوشیاری می کنید و زمانی که دما کاهش می یابد بیشتر احساس خواب آلودگی می کنید.


صبح روزی که تخمک گذاری در بدن زن اتفاق افتاده، دمای بدن وی :

کمی بالا می رود
کمی افت پیدا می کند
بدون تغییر می ماند

کمی بالا می رود!. بعد از اینکه در بدن زن تخمدان یک تخمک آزاد می کند، دمای بدن زن بعد از بیدار شدن نسبت به سایر روزهای ماه کمی بالاتر است. اگر به مدت چند ماه هر روی صبح دمای بدن خود را اندازه بگیرید، متوجه الگوی افزایش و کاهش دما در هنگام صبح و زمان تخمک گذاری را تشخیص خواهید داد.


با افزایش سن دمای کلی بدن شما کاهش پیدا می کند.

درست است
درست نیست

بله درست است. با بالا رفتن سن دمای بدن کمتر می شود، به همین دلیل است که افراد مسن بیشتر احساس سرما می کنند، همچنین این مسئله باعث می شود تب در فرد به راحتی تشخیص داده نشود.


قبل از استفاده از دماسنج دهانی باید کمی آب بنوشید.

درست است
درست نیست

خیر، درست نیست. حداقل 5 دقیقه قبل از استفاده از دماسنج دهانی باید از خوردن و آشامیدن اجتناب کنید، چرا که غذا یا نوشیدنی سرد بر روی نتیجه خوانش دماسنج تاثیر می گذارد. به علاوه در زمان استفاده از این نوع دماسنج ها لازم است دهان کاملا بسته باشد، همچنین دست ها را کامل با آب و صابون بشویید. قبل از استفاده از دماسنج آن را با آب سرد بشویید و قسمتی که وارد دهان می شود را با الکل تمیز کرده و سپس با آب بشویید. از دماسنج های شیشه ای که حاوی جیوه هستند استفاده نکنید.