فواید نخود فرنگی چیست؟

نخود فرنگی یا نخود سبز دارای خواص زیادی است که در مصرف آن بهتر است برخی نکات را رعایت کرد، در ادامه به مهم ترین خواص نخود فرنگی و نکات مهمی در مورد چگونگی مصرف ان اشاره می شود

نخود فرنگی یا نخود سبز دارای خواص زیادی است که در مصرف آن بهتر است برخی نکات را رعایت کرد، در ادامه به مهم ترین خواص نخود فرنگی و نکات مهمی در مورد چگونگی مصرف ان اشاره می شود
نخود فرنگی چه خواصی دارد؟
نخود سبز حاوی مقدار زیادی مواد مغذی و آنتی اکسیدان

نخود سبز یاا نخود فرنگی یک سبزی پرطرفدار است که کاملا مغذی است و حاوی مقدار زیادی فیبر و آنتی اکسیدان است. به علاوه بررسی ها نشان داده اند نخود فرنگی از بدن در مقابل برخی بیماری های مزمن، مانند بیماری قلب و سرطان محافظت می کند.
از طرفی دیگر برخی افراد معتقدند نخود فرنگی حاوی مواد غیر مغذی است که منجر به بروز نفخ می شوند در نتیجه بهتر است از مصرف ان اجتناب کرد.
در ادامه با جزئیات بیشتری به بررسی نخود فرنگی می پردازیم تا دریابیم که آیا نخود فرنگی مقئی است یا بهتر است مصرف ان در رژیم غذایی محدود شود.


نخود فرنگی در دسته سبزیجات قرار نمی گرد، این ماده غذایی جز حبوبات است، مانند عدس، نخود، لوبیا و سایر حبوبات. با این حال نخود فرنگی از دیدگاه عموم مردم به عنوان سبزی در نظر گرفته می شود.

نخود سبز دارای خواص بسیار زیادی است. این ماده غذایی کالری کمی دارد، نصف فنجان نخود فرنگی یعنی معادل 170 گرم آن تنها 62 کالری دارد. حدود 70 درصد کالری نخود سبز مربوط می شود به کربوهیدرات و بقیه آن به وسیله پروتئین و میزان کمی چربی تامین می شود.

به علاوه نخود فرنگی، علاوه بر محتوای فیبر زیادی که دارد، تقریبا هر نوع ویتامین و ماده معدنی مورد نیاز بدن شما را در خود دارد. نصف فنجان نخود سبز حاوی مواد مغذی زیر است:

62 کالری
11گرم کربوهیدرات
4 گرم فیبر
4 گرم پروتئین
34 درصد از نیاز روزانه ویتامین A
24 درصد از نیتز روزانه ویتامین K
13 درصد از نیاز روزانه ویتامین C
15 درصد از نیاز روزانه تیامین
12 درصد از نیاز روزانه فولات
11 درصد از نیاز روزانه منگنز
7 درصد از نیاز روزانه آهن
6 درصد از نیاز روزانه فسفر

آنچه نخود فرنگی را سایر سبزیجات مجزا می کند سطح پروتئین آن است. به عنوان مثال 170 گرم هویج پخته تنها 1 گرم پروتئین دارد، در حالیکه 170 گرم نخود فرنگی 4 برابر این مقدار پروتئین دارد. به علاوه نخود فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان های پلی فنول هستند که فواید زیادی برای بدن دارند.


نخود فرنگی منبعی فوق العاده از پروتئین

نخود فرنگی یکی از بهترین منابع گیاهی پروتئین محسوب می شود. به خاطر وجود مقدار بالای پروتئین و همچنین میزان فیبر بالای نخود فرنگی، این ماده غذایی خیلی سیر کننده است.

مصرف پروتئین سطح برخی هورمون ها را در بدن افزایش می دهد که این هورمون ها کاهش دهنده اشتها هستند. پروتئین و فیبر در کنار هم سرعت هضم غذا را آهسته کرده و در نتیجه مدت بیشتری احساس سیری می کنید.

مصرف پروتئین و فیبر کافی در روز به طور خودکار میزان کالری مصرفی شما را کاهش داده و در نتیجه اشتها را تحت کنترل قرار می دهد.

نخود فرنگی انتخاب خوبی برای افرادی است که محصولات حیوانی را مصرف نمی کنند، با این حال نخود فرنگی یک منبع کامل پروتئین محسوب نمی شود، چرا که فاقد آمینو اسیدی به نام متیونین methionine است.

برای اینکه اطمینان حاصل کنید که این آمینو اسید را به میزان کافی دریافت می کنید، بهتر است نخود فرنگی را با منبع پروتئینی دیگری مصرف کنید.
مصرف میزان کافی پروتئین برای تقویت عضلات و سلامت استخوان ها ضروریست، به علاوه نقش مهمی در کاهش وزن بازی می کند.


نخود فرنگی قند خون را کنترل می کند

نخود فرنگی دارای خواص زیادی است که می تواند به کنترل فشار خون کمک کند. اول اینکه نخود فرنگی دارای شاخص گلیسمی پایینی است، شاخص گلیسمی مقیاسی است که نان می دهد سرعت بالا رفتن قند خون شما بعد از خوردن غذا چقدر است.

بررسی ها نشان داده اند رژیم غذایی که حاوی مقدار زیادی مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین است، می تواند به طور موثر به تنظیم سطح قند خون کمک کند. به علاوه نخود فرنگی حاوی مقدار زیادی پروتئین و فیبر است که هر دو عواملی هستند که به کاهش سطح قند خون کمک می کنند.

به علاوه محققان دریافته اند خوردن غذاهای سرشار از پروتئین به ثابت شدن سطح قند خون در مبتلایان به دیابت نوع 2 کمک می کند. این خواص نخود فرنگی خطر بروز دیابت و بیماری قلبی را کاهش می دهد.


کمک به دستگاه گوارش

نخود فرنگی حاوی مقدار زیادی فیبر است که فواید زیادی برای سلامت دستگاه گوارش دارد. اول اینکه فیبر باکتری های مفید را در روده کوچک تغذیه می کند و از افزایش میزان باکتری های مضر جلوگیری می کند.

این ویژگی خطر بروز بسیاری از مشکلات گوارشی مانند بیماری التهاب روده، سندروم روده تحریک پذیر و سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

علاوه بر این فیبر موجود در نخود سبز از نوع فیبر نامحلول است، به این معنا که این فیبر با آب حل نمی شود، اما به عنوان یک حجم دهنده در سیستم گوارشی عمل می کند. به این معنا که می تواند حجم مدفوع را افزایش داده و از دفع راحت تر غذا کمک کند.


مقابله با برخی بیماری های مزمن

نخود فرنگی دارای خواصی است که به پیشگیری از برخی بیماری های مزمن کمک می کند، از جمله :

بیماری قلبی
سرطان
دیابت


وجود مواد غیر مغذی در نخود فرنگی

علیرغم خواص زیادی که نخود سبز دارد، وجود برخی مواد غیر مغذی نیز در نخود فرنگی تایید شده اند. این مواد در بسیاری از مواد غذایی از جمله حبوبات و غلات وجود دارند که می توانند بر روی هضم غذا و جذب مواد معدنی تاثیر بگذارند.

گرچه این مواد برای اکثر افراد نگران کننده محسوب نمی شوند، اما به هرحال باید تاثیر آنها را مد نظر قرار داد. این مواد بیشتر بر روی افرادی تاثیر می گذارد که حبوبات را به عنوان غذای اصلی خود انتخاب کرده اند و یا در افرادی که در معرض خطر سو تغذیه هستند.

دو مورد از رایج ترین مواد غیر مغذی در نخود فرنگی عبارتند از:

فیتیک اسید Phytic acid : بر روی جذب مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، زینک و منیزیم تاثیر می گذارد.

لکتین Lectins : منجر به بروز علائمی مانند گاز و نفخ می شود و بر روی جذب مواد مغذی تاثیر می گذارد.

میزان این مواد در نخود فرنگی کمتر از سایر حبوبات است، بنابراین معمولا باعث بروز مشکل نمی شوند، مگر اینکه به میزان زیاد و به طور مداوم مصرف شوند.

گفته می شود نخود فرنگی هم مانند سایر حبوبات باعث نفخ و التهاب آزار دهنده معده می شود که اغلب با گاز همراه است. این مشکلات ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد که یکی از آنها به دلیل مواد موجود در این ماده غذایی است که در ادامه به آنها اشاره می شود.

لکتین lectin موجود در نخود سبز با التهاب و سایر علائم گوارشی در ارتباط است. گرچه لکتین به میزان زیادی در این سبزی وجود ندارد، اما در برخی افراد باعث بروز مشکل می شوند، به ویژه اگر بخش اصلی رژیم غذایی باشند. خبر خوب اینکه برای پیشگیری از ناراحتی و مشکلات گوارشی مربوط به نخود فرنگی می توانید اقداماتی انجام دهید.

می توانید میزان مصرف نخود سبز خود را محدود کنید یا روش آماده سازی آن را به گونه ای تغییر دهید تا تاثیرات آن بر روی دستگاه گوارش کاهش پیدا کند، به عنوان مثال خیساندن نخود سبز به کاهش میزان لکتین موجود در ان کمک می کند و در نتیجه هضم ان راحت تر می شود.

روش دیگر این است که می توانید نخود سبز را به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود انتخاب کنید. اگر هر از گاهی نخود فرنگی مصرف می کنید، بدن شما نمی تواند به راحتی آن راا هضم کند و در نتیجه دچار نفخ خواهید شد و علائم آزار دهنده دیگری در خود مشاهده خواهد کرد.