رد مظالم چیست | رد مظالم یعنی چه

رد مظالم چیست | در اصطلاح رد مظالم، مظالم به اموالی گفته می شود که برای دیگران است و به عللی در دست ماست، رد مظالم هم به معنای پرداخت کردن این حق دیگران می باشد که در این مطلب به توضیح آن پرداخته شده است.

رد مظالم چیست؟
مظالم که جمع مظلمه است به اموالی می گویند که متعلق به دیگران است و بنا به دلیلی در دست ما مانده است.
به عبارتی دیگر؛
انفاق بر فقراء به نیابت از سوی کسی که او بر انفاق کننده حق مالی داشته است اما شناسایی او و دفع مال به وی ، ممکن نمی باشد وحتی به کسان و وارثان شرعی اوهم دسترسی ندارد.

تکلیف ما با این اموال چیست؟
مظالم بر دو دسته است:
یا صاحبش را می شناسیم و در دسترس است که باید به سرعت به او بازگردانیم. به این بازگرداندن مال به صاحبش "ردّ مظالم" می گویند.
و یا اینکه صاحبش را نمی شناسیم یا از دسترس خارج است مثلاً از دنیا رفته است. در این صورت ابتدا باید تا جای ممکن تلاش کنیم تا صاحب مال را پیدا کنیم و این کار را را تا جایی ادامه بدهیم که ناامید شویم.
اگر به کل از پیدا شدن آن ناامید شدیم باید با اجازه مرجع تقلید مال را به فقرا صدقه بدهیم. به این بازگرداندن مال به فقرا بجای صاحب مال "ردّ مظالم" می گویند.
نکته دیگر اینکه حتماً لازم نیست خود ما برویم و از دفتر مرجع تقلید اجازه بگیریم و فقیری را پیدا کنیم. امروز کارها خیلی ساده شده است. شما کافی است با دفتر مرجعتان ارتباط داشته باشید و شماره حساب از آنجا بگیرید و مبلغ ردّ مظالم را به حساب دفتر واریز کنید و آنها خودشان به فقرای نیازمند بدهند.