شهر باستانی بوشهر | در جدول

شهر باستانی بوشهر | بوشهر یکی از شهرهای جنوبی ایران می باشد. در ادامه به معرفی مختصری درباره بوشهر و همچنین ذکر نام شهرهای باستانی بوشهر، پرداخته ایم.

بندر بوشهر مرکز استان بوشهر از استان های ایران است. این شهر همچنین مرکز شهرستان بوشهر نیز می باشد. جمعیت این شهر بر پایهٔ آمار آخرین سرشماری برابر با 213060 نفر است . بیشتر مردم بوشهر به زبان فارسی تکلم می کنند. بندر امروزی بوشهر را نادرشاه افشار در ۱۷۳۶ میلادی رونق دوباره بخشید. نام این محل پیش از آن ریشهر بود. خود نام بوشهر پیشینه ای دیرینه دارد.گویش قدیمی شهر بوشهر گونه ای از زبان فارسی است که به گویش بوشهری موسوم است.

تاریخچه
بنای بوشهر را به اردشیر ساسانی نسبت داده اند ولی بوشهر کنونی که تاریخچه ۱۵۰ ساله دارد را «ابومهیری» پسر شیخ ناصرخان (ناخدا باشی کشتی های نادرشاه) در سال هزار و صد و پنجاه ه. ق پایه گذاری کرد، علت تاسیس این شهر به دلیل این بود که نادر شاه می خواست بندری در جنوب بسازد و همچنین نیروی دریایی را تاسیس کند[۶] این بندر چنان پر رونق شد که به عنوان رقیب بزرگی برای بندر بصره به حساب می آمد. این شکوفایی تجاری تا آنجا پیشرفت که «حاج محمد شفیع» اجازه چاپ و نشر اسکناس رایج بوشهر را به دست آورد و این امتیاز تا برقراری بانک شاهی، در بوشهر باقی بود. بندر بوشهر از اولین مراکزی بود که دارای صنعت چاپ سنگی شد و همچنین بعدها در صنعت یخ سازی و برق پیشرو بود، مردم این شهر از اولین مردمان ایران بودند که با نشریات و مجلات آشنا شدند از اولین نشریات بوشهر می توان به روزنامه های مظفری. خلیج ایران و ندای جنوب اشاره کرد، همچنین به دلیل رونق و موقعیت خاص اولین نمایندگی های شرکتهای تجاری و کنسولگری دولت های خارجی از جمله بریتانیا، آلمان و روسیه و امپراطوری عثمانی در این شهر دایر شد .

شهرهای باستانی بوشهر
1. بندر سی نیز
2. توج
3. تموکن
4. خورسیف
5. غندجان
6. لیان
7. نجیرم