امام خمینی در چه روزی از پاریس وارد ایران شد؟

امام خمینی در چه روزی از پاریس وارد ایران شد؟ | امام خمینی (ره) در 12 بهمن سال 57 در ساعت 9:27 به ایران وارد شد.

بازگشت امام خمینی از پاریس به ایران
امام خمینی(ره) از سیزده آبان سال 1342 تا دوازده بهمن سال 1357، یعنی حدود چهارده سال در تبعید و به سر برد و در سال 1343 ابتدا به ترکیه و پس از مدتی به عراق تبعید شد و اوقات پایانی دوری از وطن را در فرانسه و در دهکده ای به نام نوفل لوشاتو گذراند. نوفل لوشاتو در روزهای اوج نهضت، به قلب تپنده انقلاب ایران تبدیل شده بود. وقتی امام را به ترکیه تبعید می کردند، شاه و امریکا هیچ گاه پیش بینی نمی کردند که او روزی پیروزمندانه به ایران باز گردد و رژیم شاهنشاهی را از بن برکند.
پس از خروج شاه در 26 دی 1357، امام در پیامی کوتاه خطاب به خبرگزاری های جهان اعلام کرد: «خروج شاه از ایران، اولین مرحله پایان یافتن سلطه جنایت بار پنجاه ساله رژیم پهلوی می باشد که به دنبال مبارزات قهرمانانه ملت ایران صورت گرفته است. من این پیروزی را به ملت تبریک می گویم.» همچنین ایشان اعلام کرد که در اولین فرصت به ایران باز می گردند.
حضور میلیونی مردم مشتاق در فرودگاه و خیابان های اصلی بی سابقه ترین استقبال تاریخ کشور را رقم زد.در حالی که هوا زمستانی و سرد بود، مردم از شب قبل برای استقبال از بینیان گذار انقلاب به فرودگاه مهرآباد آماده بودند. سرانجام در روز 12 بهمن ماه سال 1357،در ساعت 9:27 دقیقه صبح سید روح الله موسوی خمینی وارد ایران شد.این تاریخ و ساعتی است که هر ساله توسط مردم و مسئولان وقت جشن گرفته می شود.
امام خمینی پس از سخنرانی در فرودگاه و پاسخ به ابراز احساسات مردم به سمت قطعه 17 بهشت زهرا حرکت کردند و در میان مقبره شهدای انقلاب اسلامی ایران و مردم استقبال کننده سخنرانی تاریخی خود را ایراد کردند.
سخن معروف حضرت امام(ره)در آن روز ، "من به پشتیبانی این ملت دولت تعیین می کنم" پشتیبان اتفاقات بعدی آن سال و انتخاب جمهوری اسلامی ایران توسط مردم و به رهبری ایشان بود.