ایام فاطمیه سال 96 چه روزهایی است؟

ایام فاطمیه سال 96 چه روزهایی است؟ | به زمان بین دو روایت مختلف سنی و شیعه از شهادت حضرت زهرا سلام علیها که در سال 96، بین 11 بهمن تا 1 اسفند واقع شده است را ایام فاطمیه می نامند.

تاریخ دهه فاطمیه در 96
دربارهٔ تاریخ شهادت حضرت زهرا (س) روایات مختلف و متضاد است. از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر (ص).
میان علمای شیعه، دو تاریخ مشهور و مقبول است: یکی هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر (ص) و دیگری نود و پنج روز.
با توجه به رحلت پیامبر اسلام (ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخهٔ سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل ، شهادت حضرت زهرا(س) است و این ایام را فاطمیهٔ اوّل می خوانند.
اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیهٔ دوم می خوانند
ایام فاطمیه جمعا 6 روز می باشد، 3 روز در ماه جمادی الاول و 3 روز در ماه جمادی الثانی. بنابراین فاطمیه اول از 13 تا 15جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می باشد.ظاهراً علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت(س) معرفی شده است به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که ماههای قمری از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت حضرت زهرا(س)،29روز بوده باشند،حال آنکه د رصورت کامل بودن ماههای قبل،روز شهادت 13جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود.چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری 29 روزه و حداکثر 4 ماه قمری 30 روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند.
اما در عرف به دهه دوم جمادی الاول از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول 75روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی ازاول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول 95روز،شهادت حضرت زهرا(س) در آن واقع شده است،دهه فاطمیه دوم گفته می شود.

ایام فاطمیه سال 96
به روایتی:
روز 11 بهمن 1396 = شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام ا… علیها ()
« 13 جمادی الاول 1439 هجری قمری و 31 ژانویه 2018 میلادی »
روز 1 اسفند 1396 = شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام ا… علیها
« 3 جمادی الثانی 1439 هجری قمری و 20 فوریه 2018 میلادی »
تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در بین شیعه و سنی متفاوت است، اما به علت نزدیکی این 2 روز به هم ، زمان بین این دو تاریخ را ایام فاطمیه می نامند.
از 11 بهمن 1396 تا 1 اسفند 1396 مجموعاً 20 روز (به کل این زمان ایام فاطمیه می گویند).