خجالتی بودن را چگونه ترک کنیم؟ | راه از بین بردن خجالت

خجالتی بودن را چگونه ترک کنیم؟ | خجالت کشیدن و کم رویی از عواملی است که همواره مشکلاتی فراوان برای افراد در روابط اجتماعی و عاطفی آن ها به وجود می آورد که در زیر به راهکاری برای مقابله با خجالت کشیدن و کم رویی ارائه شده است...

کم نیستند کودکانی که هنگام صحبت کردن در جمع، چنان دچار تغییر رنگ چهره و هیجان می شوند که از بیان خواسته خود منصرف می شوند. این اضطراب و استرس کنترل نشده یا همان خجالتی بودن نه تنها آنها را از انجام مسئولیت های اجتماعی خود باز می دارد بلکه زمینه آسیب های روحی و حتی هراس از اجتماع را هم فراهم می کند. خجالت کشیدن , خجالت واقعا گاهی اوقات می تواند افراد را از زندگی باز دارد؛ بخشی از آن به این دلیلاست که افراد خجالتی از حضور در موقعیت های اجتماعی اجتناب کرده و حرفشان را نمی زنند و بخشی از آن بهاین دلیل است که این افراد میزان زیادی اضطراب مزمن را تجربه می کنند.اگر شما هم خجالتی هستید بد نیست بدانید که از هر ۱۰ نفر ۴ نفر خودشان را خجالتی می دانند.اما خبر خوب این است که با گذاشتن وقت، تلاش و تمایل برای تغییر، می توان بر خجالتی بودن غلبه کرد.
کم رویی نوعی اختلال رفتاری است که معمولاً از دوران کودکی آغاز می شود و با رشد کودک و اجتماعی شدن او به احساسی قابل کنترل تبدیل می شود، اما اگر کودک نتواند با این احساس کنار بیاید بتدریج دچار اضطراب غیرقابل کنترل خواهد شد. به طوری که دل آشوبه و استرس حتی در ساده ترین مناسبات اجتماعی نیز او را آزار خواهد داد. این حالت که از آن به ترس از اجتماع یا هراس اجتماعی یاد می شود تنها با رفتار صحیح خانواده در همان دوران کودکی قابل اصلاح است.
استرس امری عادی است پس به کودک خود برچسب کم رویی یا ترسویی نزنید. از او توقع بیش از حد نداشته باشید و مسئولیت هایی به او واگذار کنید که توانایی انجام آنها را دارد. او را تشویق کنید که در مقابل دیگران صحبت کند و مسئولیت های خود را بدرستی انجام دهد تا بتواند با کم رویی و اضطراب خود کنار بیاید و آن را کنترل کند.
راه مقابله با خجالت کشیدن
سعی کنید نوع خجالتی بودن خود را تشخیص دهید و تأثیر آن را در زندگی تان مشخص کنید. محرک هایی که باعث می شوند این احساس را داشته باشید، بشناسید.بدانید که دنیا در حال تماشا کردن شما نیست. مردم آنقدر پر مشغله هستند که فرصت زیادی برای این کارها ندارند.همه ما قدرت ها و توانایی های خاص خودمان را داریم. اگر همه مثل هم بودیم، دنیا دیگر جذابیتی نداشت و همه چیز تکراری می شد. چیزی را بیابید که در آن مهارت و توانایی بیشتری دارید و روی آن متمرکز شوید. با تکیه بر توانایی های منحصر به فردتان عزت نفس بیشتری برای خود ایجاد کنید. قدرت های خاص تان به شما مزیت های ویژه ای می دهند.
اصلا لازم نیست که خجالتی بودن تان را همه جا جار بزنید.کسانی که به شما نزدیک هستند خودشان از این موضوع خبر دارند و کسانی که نزدیک نیستند هم شاید اصلاآنقدر با شما تعامل نداشته باشند که این موضوع را متوجه شوند.خجالتی بودن تان به این توی چشمی هم که خودتان فکر می کنید نیست.
نقاط قوت خود را بشناسید لیستی از تمام ویژگی های مثبت خود تهیه کنید و حتی اگر لازم شد از دوستان و خانواده تان کمک بگیردو هر موقع که احساس ناامنی کردید این لیست را مرور کنید.بگذارید یادتان بیاید که چقدر نکات مثبت دارید.افراد خجالتی گاهی احساس عدم تایید یا ردشدگی می کنند، حتی زمان هایی که این موارد اصلا درست و واقعی نیستند. مردم احتمالا بیش از آنچه که شما فکر می کنید شما را دوست دارند و برایتان اهمیت قائلند، پس الکی برایخودتان خیالات منفی نبافید.افراد خجالتی روابطی کمتر اما عمیق تر دارند که این یعنی باید بیشتر در انتخاب دوست و شریک زندگی تان دقت کنید.وقت تان را در زندگی برای کسانی که قدرشناس ، صمیمی و دلگرم کننده هستند صرف کنید.
خجالتی بودن نباید شما را از رسیدن به موفقیتی که می خواهید باز دارد و چه شما خجالتی هستید چه نه،می توانید از تکنیک های گفته شده بهره ببرید.