مناسبت امروز : ولادت امام حسن عسکری

مناسبت امروز : ولادت امام حسن عسکری | هشتم ربیع الثانی که امسال مصادف با ششم دی 1396 می باشد، میلاد امام یازدهم، امام حسن عسکری (ع) می باشد. در زیر به شرح کوتاهی از زندگی ایشان می پردازیم.

بـعـد از امـام هـادی (علیه السلام ) مقام امامت به فرزندش امام حسن عسکری (علیه السلام ) رسید؛ زیرا خصال و ویژگیهای امامت در وجود او جمع بود و در خصایص مقام مقدس امامت ، از هـمـه مـردم زمـان خـودش بـرتـری داشـت او در عـلم ، زهـد، کمال عقل ، عصمت ، شجاعت ، کرم و اعمال بسیار که انسان را به پیشگاه خدا نزدیک می کند، سـرآمـد هـمه اهل زمان خود بود. از سوی دیگر پدر بزرگوارش امام هادی (علیه السلام ) با تصریح و اشاره ، جانشینی و امامت آن حضرت را بیان نمود.
امـام حـسـن عـسـکـری (عـلیـه السـلام ) در (هـشـتـم ) مـاه ربـیـع الاخـر سـال 232 هـجـری ، در مـدیـنـه چـشـم بـه ایـن جـهـان گـشـود و روز جـمـعـه هـشـتـم ربـیـع الاوّل سـال 260 در سـن 28 سـالگـی در سامرّا از دنیا رفت و در خانه اش در سامرا کنار قـبـر پـدرش ، به خاک سپرده شد مادرش اُمّولد بود و ((حدیثه )) نام داشت و مدّت خلافت و امامت امام حسن عسکری (علیه السلام ) شش سال بود.

چند حدیث از امام حسن عسکری(ع) :
1. جدال مکن که ارزشت می رود و شوخی مکن که بر تو دلیر شوند.
2.«بسم اللّه الرّحمن الرّحیم» به اسم اعظم خدا، از سیاهی چشم به سفیدیاش نزدیکتر است.
3.از جمله تواضع و فروتنی، سلام کردن بر هر کسی است که بر او میگذری، و نشستن در پایین مجلس است.
4.کینه توز ، ناآرامترینِ مردمان است.
5.قلب احمق در دهان او و دهان حکیم در قلب اوست.
6.خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدی است.
7.دوست نادان، مایه رنج است.