در فضیلت ماهی پربرکت که شهادتی در آن نیست/ شعبان بهار معنویت است

در طبیعت فصلی داریم به نام فصل بهار که سه ماه اول سال شمسی است و یک بهار معنوی داریم که ماه رجب و شعبان و رمضان است. ماه هایی سرشار از خیر و برکات که از آسمان برای بندگان نازل می شوند. شعبان تنها ماهی است که شهادتی در آن نیست.

سید محسن میرباقری کارشناس مذهبی گفت: ماه شعبان، ماه استغفار و راز و نیاز است و بندگان با استغفار، نیایش و روزه روحشان را برای ماه مبارک رمضان آماده می کنند. شب نیمه شعبان که تولد فخر عالم حضرت مهدی (عج) است، رتبه بعد از شب قدر را دارد و پیش نویس مقدرات در این ماه رقم می خورد. شب نیمه شعبان شب بزرگی است و در آن خواندن دعای کمیل وارد شده که دعای بسیار ارزشمندی است.

میر باقری در خصوص مناجات شعبانیه اظهار داشت: «مناجات شعبانیه» از مناجات هایی است که کم نظیر است؛ مثل دعای ابو حمزه که از حضرت سجاد (ع) وارد شده است. آن هم کم نظیر است و این هم کم نظیر است. دعای کمیل در شعبان وارد شده است و یکی از ادعیه ای است که در شب نیمه شعبان خوانده می شود و مشتمل بر اسراری است که دست ما از آن کوتاه است.
وی در خصوص انتخاب اسم ائمه برای فرزندان خاطرنشان کرد: اسامی اولیای خدا از آسمان نازل می شود و پیامبر در زمان نامگذاری امام حسن (ع) و حسین (ع) صبر کردند تا وحی آسمانی نازل شود. در روایات آمده که فرزند بر گردن پدر سه حق دارد؛ اول نام نیکی را برایش انتخاب کنند و کسانی که نام کفار را بر روی فرزندان خود می گذارد، روز قیامت از آن ها شکوه می کنند. نام زیبا آثار فوق العاده ای دارد و بر روح و روان فرد تاثیر می گذارد. دومین حق فرزندان، اینکه به آنها ادب بیاموزند و سوم این است که به او قرآن بیاموزند.