چگونه روسری خود را رنگ کنیم

ممکن است روسری داشته باشید که به آن علاقه مندید اما به دلیل از بین رفتن رنگ آن غیر قابل استفاده باشد این مقاله شما را با نحوه رنگ کردن و استفاده مجدد آن آشنا می کند.

مقدمه

تغییر دادن رنگ روسری کتان یا ابریشم مورد علاقه‌ی شما راهی بسیار خوب برای استفاده‌ی مجدد از چیزی است که غیرقابل استفاده بوده است. رنگ کردن کتان یا ابریشم فرآیندی ساده است اگر مراحل آن به درستی انجام شوند. آماده سازی مناسب پارچه، انتخاب رنگ مناسب و گرم کردن مناسب، باعث می شود که روسری شما رنگی روشن و یکدست به خود بگیرد. بنابراین به جای خریدن یک روسری جدید، چرا سعی نمی‌کنید که یک قدیمی تر را رنگ کنید؟


دستورالعمل‌ها:

۱. روسری را بشورید تا از هرگونه گرد و خاک یا چربی تمیز شود. این کار می‌تواند با دست یا با ماشین لباس‌شویی انجام شود. از پودرهای استاندارد استفاده کنید. هرچه پارچه تمیزتر باشد، رنگ بهتر جذب آن می‌شود.

۲. مقداری اوره را در آب حل کنید. برای هر فنجان آب، یک قاشق غذاخوری اوره اضافه کنید. اوره به حل شدن رنگ در آب کمک کرده و سبب می‌شود پارچه برای مدت طولانی تری خیس بماند که به چسبیدن رنگ به پارچه کمک می‌کند.

۳. رنگ را به محلول آب/اوره اضافه کنید. به ازای هر فنجان آب، ۴ قاشق غذاخوری رنگ اضافه کنید.

۴. روسری خود را از قبل در محلول سدیم کربنات خیس کنید. برای هر گالن آب، یک فنجان سدیم کربنات اضافه کنید. پارچه را به مدت ۱۵ تا ۶۰ دقیقه در محلول بگذارید. سدیم کربنات باعث چسبندگی رنگ به پارچه می‌شود. قبل از رنگ زدن تا حد ممکن پارچه را بچلانید.

۵. دستکش دست کرده و روسری خود را در محلول رنگ غوطه‌ور کنید. اطمینان یابید که تمام قسمت‌های روسری داخل محلول قرار گرفته باشد. سپس آن را خارج کرده و در یک سطح تمیز و قابل شستشو برای مدت ۸ ساعت قرار دهید. پارچه باید ۸ ساعت با رنگ خیس باشد (هرچه بیشتر بهتر - تا۲۴ ساعت ) . پس حتماً پارچه را چک کنید و در صورتی که در حال خشک شدن بود مقداری محلول رنگ به آن اضافه کنید. این کار بهتر است در دمای اتاق انجام شود.

۵. روسری را در ماشین لباس‌شویی با آب سرد و صابون بشورید. بعضی افراد ترجیح می‌دهند که پس از آب سرد، یک بار دیگر روسری را در آب گرم بشویند، اما به راهنمایی‌های تولیدکننده برای آن پارچه توجه کنید. روسری رنگ‌شده را در هوا خشک کنید.


نکات و هشدارها:

قبل از رنگ کردن پارچه‌ی مورد علاقه خود، رنگ را روی تکه‌ای پارچه‌ی بی‌ارزش امتحان کنید.