توجه جالب هنری فورد، بنیانگذار شرکت خوروسازی فورد، به پیشنهادهای کارکنانش!

توجه خاص هنری فورد، کارآفرین بزرگ و بنیانگذار یکی از اولین و بزرگترین خودرو‌سازی های جهان به پیشنهادهای کارکنان، جالب توجه است.

توجه خاص هنری فورد، کارآفرین بزرگ و بنیانگذار یکی از اولین و بزرگترین خودرو‌سازی های جهان به پیشنهادهای کارکنان، جالب توجه است. وی در سال ۱۹۲۱ در کتابش با عنوان «زندگی و کار من » (My life and work) این طور می نویسد:
«همیشه تمامی مدیران سازمان ما آغوش‌شان به روی پیشنهاد‌های جدید باز است. ما سیستم غیررسمی برای دریافت پیشنهادهای کارکنان داریم به این ترتیب که هر کارگری می‌تواند هر پیشنهادی را که به ذهنش می‌رسد به بحث و گفتگو بگذارد و بعد آن را به اجرا در آورد.»
وی با تأکید بر اینکه: «تغییرات برای بهبود به هیچ وجه حد و مرزی ندارند» به بیان نمونه‌هایی از پیشنهادهای ارائه شده توسط کارکنان می‌پردازد:
((پیشنهادها از همه جا می‌آیند. یک کارگر لهستانی که نمی‌توانست به خوبی انگلیسی صحبت کند گفت که اگر ابزار برش مورد استفاده در ماشینش در زاویه متفاوتی تنظیم گردد ممکن است عمر ابزار بیشتر شود. او درست می‌گفت این ابزار فقط برای ۴ تا ۵ برش دوام داشت و با اجرای این پیشنهاد، عمر آن خیلی بیشتر شد و هزینه‌ زیادی در تراش فلز صرفه‌جویی شد.
کارگر دیگری که از مته فشاری استفاده می‌کرد برای نگه‌داشتن قطعه هنگام سوراخکاری، فیکسچر کوچکی ] برای نگه داشتن قطعه در جای خود[ را به کار برد. این کار به صورت عمومی اجرا شد و صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای به دست آمد.
در جایی دیگر فقط برای جداکردن برآمدگی‌های تیز حاصل از ماشین‌کاری چرخ‌دنده‌ها ۱۷مرد به کار گرفته می‌شدند تازه آن هم برای موقعی که کار کمی سبک‌تر بود. از طرف دیگر این کار، کار خیلی سخت و نامطبوعی بود. یک نفر طرح کلی ماشینی را برای انجام این کار پیشنهاد داد. ایده‌اش به اجرا درآمد و ماشین ساخته شد. حالا فقط ۴ نفر برای این کار به کار گرفته می‌‌شوند! که چندین برابر آن ۱۷ نفر بازده دارند. دیگر از آن کار سخت و نامطبوع هم خبری نیست.
هر مهارتی که در ساخت بوجود آمده و توسعه یافته به خاطر افراد بوده است به نظر من اگر جلوی افراد گرفته نشود آنها همیشه فکرشان را به کار خواهند انداخت.»

ایثار باتمان قلیچ



Ford, Henry & Crowther, Samuel, “My Life and Work”, Kessinger Publishing, p۶۱, ۲۰۰۳- (first publish ۱۹۲۱)