انتخاب نام تاثیرگذار در برندینگ

نام انتخابی باید دارای قابلیت به خاطر سپاری و شناسایی راحت باشد.

۱- به خاطر سپاری راحت: نام انتخابی باید دارای قابلیت به خاطر سپاری و شناسایی راحت باشد. مشتریان همیشه خواستار نامی هستندکه راحت به خاطر سپرده شود، شناسایی آن ساده بوده و بحث در مورد آن برند و مقایسه آن با سایر برندها به راحتی برایشان امکان پذیر باشد.
۲- برجسته و متمایز: نام انتخابی باید در میان انبوهی از اسامی مختلف برجسته و متمایز باشد، به ویژه در میان اسامی دیگر در بین رقبای خود.
۳- کوتاه و مختصر: نام انتخابی باید به اندازه کافی کوتاه و مختصر باشد تا به آسانی توسط افراد مختلف به یاد آورده شده و استفاده شود.
۴- متناسب با ماهیت موسسه: نام انتخابی باید متناسب با ماهیت موسسه باشد و تناسبی منطقی با هویت موسسه برقرار کند.
۵- املا و تلفظ آسان: نام انتخابی باید املا و تلفظ آسان داشته باشد، به طوریکه اغلب مردم بعد از شنیدن اسم قادر باشند آن را هجی کرده و درست بنویسند.
۶- دوست داشتنی و مهیج: نام انتخابی باید دوست داشتنی و مهیج باشد و مردم هنگام استفاده از آن لذت ببرند. اسامی که به طور ذهنی مهیج و محرک اند یا در هنگام بیان، احساس خوبی ایجاد می کنند نسبت به آن هایی که این حس را فراهم نمی کنند، امتیاز مازاد در شروع فعالیت دارند.
۷- قابلیت گسترش: نام انتخابی باید قابلیت تعمیم و بسط و گسترش داشته، تفسیر بصری القا کرده، و بتواند در تعدادی از عملیات و فعالیت های خلاق به طرق مختلف مورد استفاده قرار گیرد. اسامی بزرگ فرصت های بی پایانی را برای عرضه فعالیت برند فراهم می کنند.
۸- قابلیت تبدیل شدن به علامت تجاری: نام انتخابی باید قابلیت تبدیل شدن به علامت تجاری را داشته، و برای استفاده در وب کاربرد داشته باشد. بسیاری از اسامی می توانند به علامت تجاری تبدیل شوند که این قضیه آن ها را در بلند مدت ایمن تر و ارزشمندتر می سازد. بنابراین اسم نادرست می تواند میلیون ها و حتی میلیاردها تومن زیان در تجارت به بار بیاورد.
۹- قابلیت ترجمه به زبان های دیگر: نام انتخابی باید به آسانی قابل ترجمه به زبان های دیگر باشد.
۱۰- قبلیت به ثبت رساندن: نام انتخابی باید قابل ثبت رساندن بوده و تحت حمایت قانونی قرار گیرد.
۱۱- قابلیت ایجاد اعتماد: نام انتخابی باید قابلیت ایجاد اعتماد در مشتری را داشته باشد.

دکتر پویا روحی
مدرس و مشاور بازاریابی و تبلیغات