رقص رنگ در طراحی داخلی

آیا تا بحال اتفاق افتاده که وارد فضایی شوید و ناخودآگاه احساس خوبی به شما دست دهد؟

آیا تا بحال اتفاق افتاده که وارد فضایی شوید و ناخودآگاه احساس خوبی به شما دست دهد؟ و یا برعکس، احساسی نه چندان جالب شما را تحت تاثیر قرار دهد ولی متوجه منشاء آن نباشید؟



بله، اغلب این رنگ فضاست که ما را ناخودآگاه تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

رنگ آمیزی سطوح مختلف و یا نورپردازی با استفاده از رنگ های متنوع، می‌تواند به فضای اطراف ما هیجان و پویایی ببخشد. برای ایجاد حس هماهنگی و امتداد در فضای کار و خانه به رنگ‌های همسانی نیاز داریم که فضاهای مختلف را به هم متصل کنند و احساسی مملوء از آرامش را به ما منتقل کند.

رنگ، عنصری بسیار مهم و تاثیرگذار در طراحی داخلی است. این موضوع به هیچ وجه مسئله‌ی ساده‌ای نیست. استفاده از رنگ نه تنها برای برقراری ارتباط صحیح بین برند و کاربر امری ضروری است، بلکه باید به قدری با ظرافت استفاده شود که بخش های خاصی از مغز را تحریک کرده و احساسات مورد هدف را به شخص قرار گرفته در فضا القاء کند. زمانی که یک طراح داخلی قصد انتخاب رنگ برای فضای مشخصی را دارد باید جزییات بسیاری را در نظر بگیرد.

بعنوان مثال، شرکت گوگل به خوبی آگاه است که چگونه باید از رنگ به نحوی استفاده کند که علاوه بر حرکت در راستای اهداف برند، فضایی جالب و هیجان انگیز را برای کارکنانش ایجاد کند.



اصول اولیه رنگ در فضا

(از تاثیر رنگ بر فضا چه می‌دانید؟)

رنگ در فضا نه تنها بر فضای اطراف خود تاثیر می گذارد بلکه از محیط نیز تاثیر می گیرد، همچنین رنگ تحت تاثیر نوری است که از اطراف بر آن تابیده می شود. این موضوع را در طول روز و به هنگام تابش نور در ساعات مختلف می‌توان به راحتی مشاهده کرد. نور مستقیمی که در هنگام صبح بر ضلع شرقی ساختمان می تابد تاثیر بسیاری متفاوت‌تری از تابش نور غیرمستقیم در ساعات بعد از ظهر دارد، تاثیرگذاری نورهای مصنوعی ایجاد شده در ساختمان نیز به همین میزان مشهود است.

عباراتی مانند رنگ‌های اصلی، مکمل، گرم، خنک، سایه و… مفاهیم بسیار مهم و پرکاربردی در استفاده از رنگ در طراحی داخلی هستند. برای مثال استفاده از رنگ‌های مکمل باعث برجسته شدن بیشتر رنگ‌ها می شود و باعث می‌شود فرم اشباع شده به نظر برسد.

همینطور یک رنگ خاکستری خنثی در پس‌زمینه آبی یک رنگ گرم به نظر می رسد در حالی که با قرار گرفتن در یک پس‌زمینه قرمز رنگی کاملاً خنک جلوه می کند.

استفاده صحیح از رنگ باعث ایجاد نقاط کانونی در فضا می شود و به آن شخصیت می بخشد.

واضح است که شرکت Jerilyn Wright از استفاده رنگ واهمه‌ای ندارد. این فرش که رنگ جلب توجه کننده ای دارد، احساسی از حرکت و جهت دهی را به مراجعه کنندگان منتقل می کند.



تاثیرات فیزیکی و روانشناختی رنگ

(رنگ‌هایی که با روان آدم بازی می‌کنند)

به لحاظ علمی اثبات شده است که هر رنگی تاثیر فیزیکی و روانشناختی خاصی را بر بدن ما القا می کند. قرمز رنگی کاملاً فیزیکی است، این قابلیت را دارد که ضربان قلب ما را بالا ببرد و این توهم را ایجاد کند که زمان با سرعت بیشتری در حال گذر است. همچنین اثبات شده است که رنگ قرمز اشتهای ما را افزایش می دهد و این موضوع نشان دهنده تاثیرگذاری فیزیکی رنگ بر بدن انسان است.

از سوی دیگر رنگ آبی، رنگی کاملاً انتزاعی است و به لحاظ روانی، افکار، ارتباطات و نقاط تمرکزی ما را تحریک می کند. زرد نیز بعنوان رنگی احساسی شناخته شده است، در مواقعی خوش بینی و اعتماد بنفس ایجاد می کند و در برخی اوقات اضطراب و افسردگی می‌آفریند. بسیار مهم است که این فاکتورها را در طراحی فضای کار و زندگی‌مان در نظر بگیریم.

Fitzsimmons Architects با استفاده از رنگ قرمز در طراحی رستوران Red Prime Steak تحریک بی حد و حصر اشتهای مشتریان را در نظر گرفته است.



رنگ و ادراکات سه بعدی

(رنگ ها و توّهم‌های فانتزی)

در طراحی داخلی باید به تاثیرگذاری عنصر رنگ بر روی فضا و اشیاء توجه زیادی باشد. رنگ های روشن و گرم اشیاء را نزدیک‌تر و گرم‌تر نشان می‌دهند و رنگ‌های تیره باعث می‌شوند که اشیاء سنگین‌تر و کوچک‌تر به نظر برسند.

رنگ های روشن به نظر می رسد که مرزهای فضا را گسترش داده اند در حالی که رنگ های تیره فضا را بسته‌تر نمایش می‌دهند. این‌ موارد ابزار بسیار مهمی در شکل دادن به احساس، فضا و جو یک اتاق هستند. رنگ آمیزی یک سقف به رنگ تیره ارتفاع را کوتاه‌تر نشان می‌دهد و رنگ آمیزی روشن دیوارها تصور اتاق بزرگتری را در بیننده ایجاد می کند.



و در نهایت...

با این تفاسیر، استفاده از رنگ در طراحی داخلی مسئله بسیار حساس و چالش برانگیزی است. با یک اشتباه جزیی در انتخاب رنگِ فضا، تاثیر مشهودی بر میزان کارآمدی کارکنان، روحیه اعضای خانواده و میزان فروش در یک فروشگاه رنجیره‌ای گذاشته می‌شود.

دکتر پویا روحی
مدرس و مشاور بازاریابی و تبلیغات