عکاسی تبلیغاتی چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، عکاسی تبلیغاتی به معنی عکس‌هایی است که با اهداف تبلیغاتی گرفته می‌شوند.

همانطور که از نام آن پیداست، عکاسی تبلیغاتی به معنی عکس‌هایی است که با اهداف تبلیغاتی گرفته می‌شوند. عکس‌های تبلیغاتی در مکان‌های زیادی مانند بروشورهای تبلیغاتی، بنرهای شهری، منو غذا و … فضاهای مشابهی که نیاز به تقویت متن وجود دارد، استفاده می‌شوند.

عکاسی تبلیغاتی برای معرفی و فروش یک محصول به کار می‌رود و روش‌های زیادی برای استفاده بهینه از عکس‌های گرفته شده در انواع تبلیغات وجود دارد.

عکاسی تبلیغاتی زمینه گسترده‌ای برای فعالیت است که امکان فعالیت در آن برای عکاسان سنتی و مدرن وجود دارد.



فروش یک محصول

عکس‌های تبلیغاتی از محصول یا خط تولید آن، می‌تواند بر طراحی محصول ( مانند براقی یک کتری یا عمق بافت یک فرش) و یا بر نحوه استفاده از محصول ( مانند عملکرد بالای iPhone ) متمرکز شوند.

عکاسی تبلیغاتی از یک محصول، جزییات و احساسات یک محصول را به کاربر نمایش می‌دهد در حالی که عکاسی تبلیغاتی تجاری متمرکز بر نمایش آمار و جذابیت‌های یک محصول است.

کسب‌وکارهای مختلف اغلب از عکاسی تبلیغاتی برای ترویج نحوه کار خود استفاده می‌کنند. عکاسی تبلیغاتی اغلب در یک استودیو و یا در فضای بسته انجام می‌گیرد، این در حالی است که عکاسی صنعتی در کارخانه‌ها و در فضای باز انجام می‌شود. از همین رو، اغلب عکاسان تبلیغاتی، عکاسی صنعتی نمی‌کنند. به همین دلیل است که در ترویج یک کسب‌وکار عکاسی تبلیغاتی می‌تواند نقش کلیدی ایفا کند.



صنایع غذایی و مُد از عکاسی تبلیغاتی بیش از بقیه صنایع استفاده کرده اند

با تهیه عکس‌های جذاب از غذاهای مختلف می‌توانیم منوهای جذاب غذایی ایجاد کنیم و یا در مجلات سبک زندگی و آشپزی از آن‌ها استفاده کنیم. این عکس‌ها می‌توانند مستقیماً روی غذا متمرکز شوند و یا اینکه می‌توانند منتقل کننده احساس خاصی باشند. عکاسی از غذا، توسط کسانی قابل اجرا است که دانش و دید متفاوت نسبت به طبیعت داشته باشند.

عکس غداهایی که در رستوران‌ها گرفته می‌شود، بهتر است که در همان فضا گرفته شوند تا سوژه‌های خوبی برای پس‌زمینه تصویر وجود داشته باشد.

عکاسی از مُد، شاید شناخته‌ شده‌ترین نوع عکاسی تبلیغاتی باشد. این تصاویر بصورت گسترده‌ای در انواع تبلیغات و مجله‌های مختلف استفاده می‌شوند. تکنیک‌ها و سبک‌های متنوعی در عکاسی تبلیغاتی مد وجود دارد که بسته به کاربرد آن، انتخاب می‌شود.

از عکس‌های کاتالوگی گرفته که جزییات البسه را با ظرافت کامل نمایش می‌دهند تا عکس‌های ژورنالیستی که با قرار دادن البسه در فضایی غیرمعمول، سوژه های خاص ایجاد می‌کنند.

بهتر است یک نمونه ملموس عکاسی تبلیغاتی را به همراه هم بررسی کنیم. در اینجا تجربه شخصی یک عکاس تبلیغاتی از فروشگاه‌های بستنی Comfy Cow آورد شده است.



هدف:‌ هیجان و لذت موجود در بستنی‌های فروشگاه Comfy Cow را به تصویر بکشید!

اولین چیزی که بعد از ورود به Comfy Cow توجه‌تان را جلب می‌کند، این است که چیزهای زیادی برای جلب توجه در آن وجود دارد. صندلی‌هایی که به شکل گاو شیرده هستند، لوسترهایی که مانند نان بستنی قیفی طراحی شده اند و رفتار بسیار شیرین و جذاب کارکنان آن همه و همه از بخش های جلب توجه کننده Comfy Cow اند. چالش عکاسی از جایی با این همه تنوع اینجاست که باید مراقب باشید تحت تاثیر فضا قرار نگیرید. ما تا حدود زیادی در این کار موفق بودیم، چرا که هر کسی که به عکس‌ها نگاه می‌کرد، دوست داشت محل کار خود را ترک کند و خود را به اولین Comfy Cow برساند.

Tim و Roy می‌خواستند که بستنی آن‌ها، کاملاً آماده خوردن دیده شود. نه باید زیادی سفت به نظر می‌رسید و نه زیاد شل شده و به آب رفته. همچنین ما به عکس‌هایی نیاز داشتیم که Comfy Cow را مملو از مشتری نشان دهد. همین موضوع باعث شد که با ترکیب فضا و محصول به نتایج بسیار موفقی برای این برند برسیم.

دکتر پویا روحی