۶ راه ساده حفاظت از اطلاعات در رایانه‌های شخصی

شاید شما مطالب بسیار محرمانه و سری را بر روی رایانه‌ی شخصی خود نگهداری نکنید ولی حداقل فایل‌ها و عکس‌هایی دارید که به آن‌ها علاقه‌مندید و از پاک شدن یا تغییر یافتن ناخواسته آن‌ها اندوهگین شوید و احتمالاً دوست ندارید این فایل‌ها به دست غریبه‌ها بیفتد.

شاید شما مطالب بسیار محرمانه و سری را بر روی رایانه‌ی شخصی خود نگهداری نکنید ولی حداقل فایل‌ها و عکس‌هایی دارید که به آن‌ها علاقه‌مندید و از پاک شدن یا تغییر یافتن ناخواسته آن‌ها اندوهگین شوید و احتمالاً دوست ندارید این فایل‌ها به دست غریبه‌ها بیفتد. راه‌ها زیادی برای حفاظت از فایل‌ها و فولدرها بر روی رایانه‌های شخصی وجود دارد که در اینجا به ۶ روش مهم‌تر و عملی‌تر اشاره می‌کنیم:
۱- محافظت در برابر ویروس‌ها و ابزار جاسوسی
ویروس‌ها و ابزارهای جاسوسی از طریق ایمیل یا مرورگر وب منتقل می‌شوند. آن‌ها کی توانند انواع خرابی‌ها از تغییر و حذف فایل‌ها گرفته تا قرار دادن اطلاعات در اختیار افراد سودجو را به بار بیاورند. برای مقابله با آن‌ها لازم است یک آنتی‌ویروس و یک ابزار ضد جاسوسی (Anti-Spyware) را بر روی رایانه‌ی خود نصب‌کرده و مرتب آن‌ها را به‌روزرسانی کنید.
۲- نصب فایروال
اگر معمولاً آنلاین هستید، فایروال به شما کمک می‌کند تا مانع ورود مزاحمان و دسترسی آن‌ها به رایانه‌تان شوید. در بیشتر سیستم‌عامل‌های ویندوز یک فایروال پیش‌فرض نصب‌شده است ولی می‌توانید از فایروال‌های دیگری هم استفاده کنید.
۳- به‌روزرسانی نرم‌افزارها
زمانی که یک حفره امنیتی (باگ) در نرم‌افزاری کشف می‌شود، شرکت تولیدکننده آن اصلاحیه‌ای را منتشر می‌کند که اگر کاربران آن را دانلود کرده و نصب کنند، مشکل حل می‌شود. لذا همواره نرم‌افزارهای خود را به‌موقع به‌روزرسانی کنید تا دچار مشکلات بعدی نشوید.
۴- تهیه نسخه پشتیبان
هرچقدر هم شما مراقب باشید ممکن است اتفاق بدی برای رایانه یا فایل‌های شما رخ دهد لذا بهتر است عادت کنید مرتباً از فایل‌ها و فولدرهای مهم خود نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید. برای این کار راه‌های مختلفی وجود دارد، مانند ریختن فایل‌ها بر روی DVD-CD، استفاده از حافظه‌های فلش یا حتی استفاده از ذخیره‌سازی آنلاین. هم‌چنین می‌توانید یک هارددیسک خارجی خریده و اطلاعات خود را به‌صورت موازی با هارددیسک رایانه بر روی آن ذخیره کنید.
۵- استفاده از رمز عبور
درصورتی‌که فایل‌هایی دارید که نمی‌خواهید در معرض چشمان کنجکاو دیگران قرار بگیرد از رمز عبوری قوی برای نام کاربری رایانه خود استفاده منید؛ و عادت کنید زمانی که م قابل رایانه نیستید Log Off کنید.
۶- محافظت از فایل‌ها و فولدرهای شخصی
ابزارهایی وجود دارند که به شما امکان رمزگذاری بر روی فایل‌ها و فولدرهایتان را می‌دهند تا آن‌ها را در برابر مشاهده و یا تغییر توسط دیگر کاربران محافظت کنند. برای مثال در نرم‌افزار Office ۲۰۰۷ شما می‌توانید با انتخاب منوی Office و سپس کلیک بر روی گزینه‌ی Prepare و سپس Encrypt Document برای فایل خود سطوح دسترسی تعریف کرده و برای دیدن یا ویرایش آن رمزهای جداگانه تعریف کنید.
برگرفته از کتاب امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات – جلد اول
نویسنده: ابوالفضل حسنی – وب سایت استاد رایانه