میکاییل و امتیازهایش

باز هم سیروس مقدم، سعید نعمت الله و الهام غفوری و یک سریال پرمخاطب چیزی که در این روزها و حتی سالهای گذشته کیمیایی در انبوه شبکه های تلوزیونی بوده است.

باز هم سیروس مقدم، سعید نعمت الله و الهام غفوری و یک سریال پرمخاطب چیزی که در این روزها وحتی سالهای گذشته کیمیایی در انبوه شبکه های تلوزیونی بوده است. میکاییل از این جهت که مخاطبان زیادی دارد خوب است. شاید اگر چند سریال این گونه در تمام زمان های نمایش تلویزیون داشتیم هیچ وقت سریال های ماهواره ای بی محتوای ترکی و آمریکای لاتین اینقدر طرفدار نداشت.
سریال میکاییل ویژگی ها و امتیاز های خاصی دارد که نشان می دهد سیروس مقدم به خوبی نبض مخاطب را یافته است. مهمترین مساله آن درام های اجتماعی پرتنش و اکشن است که به شدت در سریال میکاییل با گره خوردن مخاطب در داستان دیده می شود. مساله دوم اهمیت نقش پلیس است، پلیس در اکثر سریال های مقدم حضوری مؤثر در کنار مردم و در عین حال پرتنش دارد، خصوصاً سریال میکاییل که در یک بستر پلیسی شکل می گیرد و در حقیقت یک ملودرام پلیسی از زندگی یک اقسر است. مساله سوم عدم تقسیم شخصیت های داستان به سیاه و سفید صرف است. میکاییل شخصیت اصلی داستان که نقش پلیسی جوان را بازی می کند هم خوب است و هم بد است. در عین حال که بسیار تند خو است اما وظیفه شناس و خانواده دوست است، آقاخان شخصیت منفی داستان همسر خودش را دوست دارد، برای دوستش گریه می کند، به پسر خوانده اش علاقه دارد. این خیلی مهم است وقتی مخاطب نگاه می کند به داستان هایی که شخصیت های تمام منفی و مثبت دارند به یک اندازه از آنها متنفر می شود و حتی تلویزیون را خاموش می کند. اتفاقی که در خیلی از سریال های ایرانی تکرار می شودشخصیت سازی منفی و مثبت صرف). مساله چهارم پیوند چند داستان با داستان اصلی است مقدم به خوبی این پیوند و خط اصلی داستان خود را در میکاییل حفظ کرده و ارتباط مناسبی مابین افراد و اتفاقات ایجاد کرده است. مساله پنجم انتخاب لوکیشن مناسب (منطقه ای به نام ۶۰ کیلومتر در جزیره قشم) در کنار تهران است که فضای سریال را کاملاً متفاوت کرده است باید قبول کنیم مخاطب هم از ساختمان ها، رستوران ها و کافی شاپ های تکراری در تمام مجموعه ها خسته شده بود در کنار این، لوکیشن سریال پر تنش است و جذابیت خاص خود را دارد. مساله ششم نحوه فیلم برداری و تدوین متفوت این سریال است. اما همه این خوب ها و امتیازها چند عیب هم دارد به طور مثال نحوه مقابله پلیس با پسرخوانده آقاخان بسیار مصنوعی بود و حتی تیراندازی هر دو گروه خوب از کار در نیامده است و یا نحوه فرار رشید از محل درگیری در همان سکانس. حتی سکانس درگیری آقاخان و اشرار بر روی لنج هم چنگی به دل نمی زد. اما من از سیروس مقدم و میکائیلش ممنونم.

علی رزاقی بهار
منتقد سینما و تلویزیون