از شکست نترسید!

هر شخصی در زندگی مرتکب اشتباه می‌شود و حتی رهبران و مدیران بزرگ جهان هم خالی از اشتباه نیستند اما گاهی اوقات به عنوان یک کارفرما وقتی دچار شکست و اشتباه می‌شوید منتظر جوابی قانع‌کننده به اعضای گروهتان هستید.

هر شخصی در زندگی مرتکب اشتباه می‌شود و حتی رهبران و مدیران بزرگ جهان هم خالی از اشتباه نیستند اما گاهی اوقات به عنوان یک کارفرما وقتی دچار شکست و اشتباه می‌شوید منتظر جوابی قانع‌کننده به اعضای گروهتان هستید. در این مواقع برای تقویت و بازیابی حس موفقیت در قدم اول باید دیدگاهتان را تغییر دهید.

پروژه شکست خورده نه شما

احساس شکست و اشتباه را خیلی شخصی و درونی نکنید. شما ایده‌ای مطرح و همه گروه را برای پیشبرد آن بسیج کرده‌اید اما به هر دلیلی به نتیجه نرسیده‌اید. اجازه ندهید شکست روی شما تاثیر منفی بگذارد بلکه سعی کنید به ایده‌های بعدی‌تان فکر کنید. درست است که ایده قبلی‌تان شکست خورده اما این دلیلی نمی‌شود که راه را برای خلاقیت بیشتر ببندید و به ایده‌های نو فکر نکنید.

در مورد شکست‌تان احساسی قضاوت نکنید

در روزهای آغازین شکست ممکن است احساسی به این موضوع نگاه کنید و حس ناراحتی مانع شود که دلایل شکستتان را با دیدی نقادانه و منطقی بررسی کنید، اما به مرور زمان وقتی تعادل خود را به دست آوردید، می‌توانید به تجزیه و تحلیل گذشته بپردازید و با یادداشت نقص‌ها و اشتباهاتتان قدم‌های بهتری بردارید و با این کار درصد موفقیتتان را بالا ببرید.

سرخورده نشوید

اگر به عنوان یک مدیر موسسه یا شرکتی بزرگ مرتکب اشتباهی شده‌اید نوع عکس‌العمل شما روی کارمندانتان تاثیر زیادی خواهد گذاشت. ابتدا اشتباه خود را بپذیرید و در مورد این موضوع بسیار شفاف با کارمندانتان صحبت کنید. در این شرایط بیشتر افراد ترس از دست دادن شغل خود را دارند. با قاطعیت از کارمندانتان بخواهید خود را کنترل کنند و به آنها دلگرمی دهید. اگر تعادل روانی خود را از دست بدهید افراد زیرمجموعه شما نیز انگیزه کافی برای ادامه فعالیت خود نخواهند داشت و نمی‌توانید قدم‌ها‌ی بعدی‌تان را بردارید. کارمندان شما سرمایه مجموعه‌تان محسوب می‌شوند. در هیچ شرایطی آنها را دلسرد نکنید.


از شکست نترسید

به جای ترسیدن از شکست مسیرهای اشتباهی که طی کرده‌اید را به عنوان یک نقشه راه ببینید. با حذف مسیرهای اشتباه مسیر موفقیت را راحت‌تر پیدا خواهید کرد و از خطرات و موانع کار خودتان را دور نگه‌داشته‌اید. افراد موفق از اندکی اشتباه و شکست در فعالیت‌ها و اهدافشان نمی‌ترسند و وجود شکست‌ها را مانعی برای پیشروی به جلو نمی‌دانند.

تجربیات دیگران را بشنوید

برای اینکه راحت‌تر با شکست‌ها و اشتباهاتتان کنار بیایید تحقیقی در مورد زندگی افراد موفق داشته باشید یا اگر در اطراف خود انسان‌های موفقی را می‌شناسید از آنها بپرسید با شکست چگونه رویارو شده‌اند. تمامی این افراد به شما خواهند گفت که در زندگی چیزی به نام شکست وجود ندارد و تمام اشتباهات نوعی تجربه ارزشمند محسوب می‌شود. مادامی که دچار اشتباه نشوید نمی‌توانید مسیر درست موفقیت را بیابید.