چگونه ارزش غذایی فست فودها را بالا ببریم؟

با به کارگیری روش­هایی می­توان فست فودی مصرف کرد که ارزش تغذیه ایی بیشتری داشته باشند.

منظور از فست فود، غذای آماده­ ای است که معمولاً بدون قاشق، چنگال و بشقاب و عمدتاً به شکل ساندویچی سرو می شود و غذای انگشتی به حساب می آید. فست فودها یا غذاهای آماده، غذاهایی هستند که خیلی آسان و سریع تهیه می شوند و شامل پیتزا، انواع ساندویچ، هات داگ، چیپس، پنیر، مرغ سرخ کرده ،ناگت مرغ به همراه سیب زمینی سرخ کرده و... می باشند.

مصرف بی رویه فست فودها می تواند مشکلاتی را برای سلامت ایجاد کند. چاقی و اضافه ‌وزن، بیماری‌های قلبی و عروقی و اختلالات گوارشی و کبد از عوارض مصرف این مواد می باشد زیرا این نوع غذاها با کالری، نمک و چربی به ویژه اسید چرب اشباع بالا و ویتامین و مواد معدنی اندک، در دراز مدت خطر ابتلا به فشارخون بالا را افزایش می‌دهند.
نان‌های مورد استفاده درغذاهای آماده نیز غالبا بدون سبوس است که منجر به کاهش دریافت فیبر مورد نیاز بدن می شود. این غذاها معمولا دارای نمک زیادی هستند. نمک به عنوان طعم دهنده، نگهدارنده (به علت خاصیت ضد باکتریایی) و پیوند دهنده ذرات گوشت عمل می کند. جذب کلسیم در بدن با مصرف زیاد این غذاها به علت نمک بالای آن­ها کم شده و فرد درمعرض کمبود کلسیم قرار می گیرد.

با به کارگیری روش­هایی می­توان فست فودی مصرف کرد که ارزش تغذیه ایی بیشتری داشته باشند. به عنوان مثال:
۱ - از میوه ها و سبزی­های سالم و تازه (گوجه فرنگی، خیار، کاهو، کلم، فلفل دلمه ای) همراه با آن­ها استفاده نمایید. مصرف مقادیر مناسب این مواد می تواند ویتامین ها واملاح مورد نیاز بدن تامین نموده و فیبر موجود درآن­ها با کاهش جذب چربی ازاضافه وزن و چاقی پیشگیری می کند.

۲ - انواع سس ها و پنیر پیتزا مملو از چربی است. به جای سس مایونز از سس گوجه فرنگی که چربی کمتری دارد استفاده کنید.

۳ - اصرار نداشته باشید که میزان پنیر پیتزا زیاد باشد. به این ترتیب چربی کمتری مصرف می کنید.

۴ - به جای سیب زمینی سرخ شده هم می توان از سیب زمینی تنوری استفاده کرد.

۵ - مصرف نوشـابه های گازدار کولا را به حداقل مقدار برسانید. به جای نوشابه های گازدار از آب، دوغ های کم نمک و بدون گاز یا انواع آب میوه طبیعی وتازه استفاده نمایید.