تاجران کوچک

یک بانک خانوادگی تشکیل دهید که همه اعضای خانواده در آن عضو باشند؛ حتی اگر جمعیت خانواده شما ۳ نفر است، در تشکیل این بانک شک نکنید با جدیت تمام هر ماه با فرزندان خود همراه شده و مقداری هرچند ناچیز در صندوق پس انداز کنید.

رابطه اقتصادی شما با فرزندانتان چگونه است؟ از روش های مشخصی برای پرداخت پول به فرزندان خود استفاده می کنید یا هر زمان که با درخواست آنها مواجه شوید پول را در اختیار ایشان قرار می دهید؟ در برابر درخواست مکرر فرزندان برای دریافت پول و یا افزایش پول دریافتی، از چه روش هایی استفاده می کنید؟

موارد مطروحه پرسش هایی هستند که بیشتر والدین به نوعی درگیر آنها هستند. هرچند والدین کمتر به چشم یک موضوع بسیار مهم به خواسته های مالی فرزندان توجه می کنند اما برخوردهای مالی آنها با فرزندان در واقع مسیر انتقال اولین مفاهیم اقتصادی محسوب می شود، حال بهتر آن است تا ضمن گزینش روش های کارآمدتر در انتقال آموزه های اقتصادی، عملکرد مفیدتری داشته باشیم.

در ابتدا باید توجه داشت که پذیرش کلیه درخواست های مالی فرزندان برخلاف تلاش های ما برای تبدیل آنها به تاجرانی کوچک است. برای شروع پیشنهاد می کنیم موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

· یک نفر را به عنوان مسئول مالی به فرزندان خود معرفی کنیم. تفاوتی ندارد پدر یا مادر اما وجود هردوی این ها مدل چندان جالبی نخواهد بود(لازم است تا والدین نهایت همکاری را با یکدیگر داشته باشند. مهربانی های دردسرساز را باید کنار بگذاریم. فقط یکنفر اجازه انتقال پول به فرزندان را دارد البته برای مواردی مانند تشویق، می توان تاحدودی از این مورد چشم پوشی کرد)

· اگر توان مالی والدین اجازه می دهد، نیازهای مالی فرزندان خود را طی یک دوره زمانی مثلا یکماه بررسی کرده و تمام موارد از جمله هزینه رفت و آمد، خوراکی، خرید برخی وسایل، تفریح و ... را محاسبه کرده و پول ماهانه آنها را متناسب به هزینه ها پرداخت کنیم(برخی خریدهای غیرضروری مانند کنسول بازی و یا لوازم اتحریر تزئینی را به گردن نگیرید. این ها مواردی هستند که اگر سخت تر بدست آیند قطعا عاقلانه تر نیز مورد استفاده قرار می گیرند و ارزش بیشتری دارند)

· یک بانک خانوادگی تشکیل دهید که همه اعضای خانواده در آن عضو باشند(حتی اگر جمعیت خانواده شما ۳ نفر است، در تشکیل این بانک شک نکنید با جدیت تمام هر ماه با فرزندان خود همراه شده و مقداری هرچند ناچیز در صندوق پس انداز کنید. پس از چند ماه امکان پرداخت وام به اعضا فراهم می شود و این می تواند کمکی بسیار خوبی برای خرید وسایلی چون کنسول بازی فرزندان باشد. با این کار ارزش پس انداز و همچنین تعهد در بازپرداخت پول را به فرزندان خود آموزش می دهید)

· تشویق را فراموش نکنید. برای موفقیت های مالی فرزندان خود همواره از ابزاری به نام تشویق استفاده کنیدو اگر فرزند شما در پس انداز و یا پرداخت به موقع اقساط وام خود، عملکرد مناسبی داشت حتما او را مورد تشویق قرار دهید حتما لازم نیست به او پاداش مالی بدهید بلکه تا توانستید حتی هزار بار هم شده پیش همه بازگو کنید که فرزند شما یک اقتصاددان کوچک است.

تصور کنید این رویکرد مالی برای ۱۰ سال در خانواده شما برقرار باشد. حتما نتایج مثبتی را بدنبال خواهد داشت. فرزند شما با پول و ارزش آن آشنا می شود و برداشت های شخصی مناسبی از ساده ترین شکل دنیای اقتصاد خواهد داشت. هر چند برخی والدین ممکن است این کارها را وقت گیر و فانتزی بدانند اما داشتن فرزند و ترتبیت آنها در تمامی بخش ها از جمله بخش اقتصاد نیازمند صرف زمان و هزینه است. چطور می شود؛ انتظار داریم فرزندمان بهترین عملکرد در حفظ و کنترل پول را داشته باشد در شرایطی که حتی چند دقیقه را صرف آموختن به وی نکرده ایم.