سوخت ترکیبی H۲+CNG معروف به سوخت عیدان

به زودی اولین جایگاه عرضه سوخت جدید ترکیبی هیدروژن وCNG به نام سوخت عیدان در شهرستان باوی افتتاح می شود.

با اختراع دستگاه تولید کننده هیدروژن و ترکیب این گاز با CNG توانستیم جایگزین مناسبی برای سوختهای فسیلی پیدا کند که به سوخت عیدان معروف است.
می توان ادعا کردکه این پروژه اولین پروزه ای خواهد بود که در سطح جهان به بهربرداری خواهد رسید.وبدلیل ارزانی هیدروژن ،درنتیجه سوخت عیدان مقرون به صرفه ،بی خطر وقابل رقابت با سوختهای رایج خواهد شد. این سوخت پاک ۵۰ درصد آلاینده ها را کم می کند وبازده موتور را تا ۲۰ درصد افزایش خواهد داد .

توانستم روشی ساده ، کارا و در عین حال بسیار مفید برای تولید صنعتی گاز هیدروژن معرفی کنم در این روش با استفاده از ولتاژهای بسیار کوچکی که به دستگاه حاوی الکترودهای مس و آهن گالوانیزه و جریان پیوسته از آب به مخزن، داده م یشود ،جریانی از گاز هیدروژن و اکسیژن با پدیده الکترولیز ایجاد میشود.مزیت استفاده از این روش،مصرف برق بسیار ناچیز و استفاده از ترکیب های ارزان قیمت در این دستگاه می باشد
بامصرف سوخت ترکیبی H۲+CNGمیتوان میزان آلایند های اگزوز را نزدیک به صفر کرد و مدت شارژ را نسبت بهCNG افزایش داد.
کمبود سوختهای فسیلی و نیز پیش بینی اتمام آن در آینده نزدیک خطری است که نسل موتورهای احتراق را تهدید می‌کند و درصورتیکه علاقه‌ای به بقای این موتورها باشد، متخصصان انرژی و موتور باید با صرف وقت و سرعت بیشتری در جستجوی سوختهای مناسبی باشند.
مورد دیگری که یافتن سوختهای جایگزین را مهم کرده و شایدازمورد اول نیز مهمتر تلقی شود، بحث سالم‌سازی و سالم نگهداری محیط زیست است.با توجه به مشکلاتی بی‌توجهی نسبت به آلودگی‌های احتراق سوخت های فسیلی پیش آورده‌ اند، مسوولان کشورهای جهان را مجبور به وضع قوانین سختی در دو دهه اخیر کرده است.این کار زنگ خطر را برای تولیدکنندگان موتور و خودرو به صدادرآورد است.
این سوخت بیش از ۱۵ سال است که در آمریکا به کار گرفته شده است ،ولی بدلیل گران بودن وخطرناکی آن هنوز به حالت تجاری سازی نرسیده است.
آلاینده هایی چون اکسید ازت هیدروکربنهای بدون متان در نتیجه مو نو اکسید کربن نیز کاهش می یابد.
مشکلات استفاده از این سوخت، بحث حمل و نقل و نگهداری و میل ترکیبی آن با اکسیژن مطرح عنوان کرد از آنجایی که در استفاده از سوخت هیدروژن به طور فراگیر ناکامی‌های بوجود آمد کشورها استفاده از سوختهای گازی را پیش روی خود قرار دادند.در این نسبت ،هیچ نیازی در تغیرات یک موتور گاز طبیعی نیست .
این فناوری سکویی برای جهش به سوی انرژی هیدروژنی خواهد شد ،هیدروژن یکی از سوختهایی است که پیش بینی می‌شود در نهایت ضامن بقای نسل موتورهای احتراق داخلی باشد چون منبع تهیه آن که آب باشد فراوان است و مساله تمام شدن آن مطرح نیست.
وامیدوارم با همت مسئولین عزیز بتوانیم در سال جدید عصر هیدروژن را امتحان کنیم ودر ایران عزیزمان شاهد تردد اتومبیل های دوست دار محیت زیست باشیم .

امیر کرملاچعب