فرای و مساله سازی ما

ریچارد فرای، ایران‌شناس آمریکایی چندی پیش فوت کرد و بر اساس وصیت وی، مساله تدفین او در ایران مطرح شد و سپس همین وصیت موجب واکنش‌هایی شد که هنوز تبعات آن ادامه دارد. در ابتدا چند نفر از نمایندگان مجلس به دولت هشدار دادند که دفن فرای واکنش‌های تندی را سوی برخی از مردم به دنبال خواهد داشت.

ریچارد فرای، ایران‌شناس آمریکایی چندی پیش فوت کرد و بر اساس وصیت وی، مساله تدفین او در ایران مطرح شد و سپس همین وصیت موجب واکنش‌هایی شد که هنوز تبعات آن ادامه دارد. در ابتدا چند نفر از نمایندگان مجلس به دولت هشدار دادند که دفن فرای واکنش‌های تندی را سوی برخی از مردم به دنبال خواهد داشت. عده‌ای نیز در بیانیه‌ای اعلام کردند که در صورت چنین اقدامی با جسد او چه​ها که نخواهند کرد.

از سوی دیگر برخی چهره های کشور نیز به حمایت از دفن فرای برخواستند، یکی از فقهای نظام اظهار کرد که فرای شفاها او را وصی خود برای دفن جنازه اش در اصفهان قرار داده و او پس از مرگ فرای نظر رهبری را جویا شده است. پس از آن نیز وزیر ارشاد این موضوع را به عهده دولت ندانسته و اظهار کرده که وصایت فرای با دولت نیست.

در اینجا چند نکته لازم به ذکر است:

به آن دسته از هموطنان که فرای را یک جاسوس و جنازه او را نجس خواندند و متاسفانه بدترین تهدیدها را در ارتباط با ورود احتمالی پیکر وی به اصفهان اعلام کردند، هیچ حرفی برای گفتن وجود ندارد، جز سلام و آرزوی سلامتی. (رجوع شود به آیه ۶۳ سوره فرقان) چه این که روشی که این به ظاهر دوستان در دفاع از نظام و ارزش ها پیش گرفتند، جز لطمه زدن به آبروی نظام و دین و فرهنگ مردم ایران، حاصلی ندارد و چهره ملت فرهیخته و متدین ما را در بین اذهان عمومی مردم جهان مشوش خواهد کرد.

به آن دسته از مسئولان که با بیانیه های خود به عملکرد دسته مورد اشاره در شماره یک، تلویحا یا آشکارا صحه گذاشتند، باید گفت چنین حمایت هایی از کنش های غیرقانونی و خارج از چارچوب نظام، به معنای نفی کارآمدی ارکان قانونمند نظام است و رویدادهای مشابه با آن در طول تاریخ جمهوری اسلامی فرجامی جز آسیب های جدی و هزینه های بی مورد به نظام و مردم نداشته است.

به آن دسته از هموطنان و مسئولان که با راه انداختن کمپ ها و بیانیه های تبلیغاتی در فیسبوک و دیگر شبکه های اجتماعی، وا اسفا و وا ایرانا سر دادند و خواهان این شدند که به هر طریق ممکن این ایران شناس مشهور در اصفهان دفن شود باید گفت، مساله را بی اندازه بزرگ نکنید، به نحوی که به یک مساله ملی مبدل شود. با دفن فرای در اصفهان، چیزی بر ارزش های فرهنگی و سنتی آن افزوده نمی شود. بزرگ کردن بی دلیل این مساله، جز اختلاف افکنی داخلی حاصلی ندارد. هیچ یک از دو سوی این مساله (دفن یا عدم دفن فرای در ایران) نه مساله ارزش های نظام و انقلاب است و نه مساله توده مردم.

حسین برید