بهبود وضعیت اقتصادی با حمایت از تولید کالای با کیفیت و رقابتی کردن اقتصاد

سال ۱۳۹۳ توسط مقام معظم رهبری با نام سال اقتصاد وفرهنگ با عزم ملی ومدیریت جهادی نامگذاری شده است .

سال ۱۳۹۳ توسط مقام معظم رهبری با نام سال اقتصاد وفرهنگ با عزم ملی ومدیریت جهادی نامگذاری شده است .
و باز هم اقتصاد بعنوان یکی از دغدغه های چند سال اخیر برجسته شده و مورد توجه قرار گرفته است البته در تمامی کشورها مسئله اقتصاد بعنوان یک مسئله مهم همیشه مورد توجه قرار گرفته است . اما اینکه در سالهای اخیر این موضوع در کشور ما بسیار مورد توجه قرار گرفته است مسئله مهمی است. بنابراین باید دید دلیل این همه اهمیت مسئله اقتصاد در چند سال اخیر در کشور ما چیست؟ آیا نگرانی از اتفاق افتادن یک بحران اقتصادی است یا بهبود وضع اقتصادی موجود می باشد؟ و یا شاید بحران اقتصادی ایجاد شده و برای برون رفت از این وضعیت باید چاره ای اندیشیده شود.
به نظر می رسد که بحران اقتصادی که دامنگیر اقتصاد خیلی از کشورهای اروپایی و منطقه شده است با آن شدت هنوز در اقتصاد ایران اتفاق نیافته است ولی مشکلات اقتصادی در کشور ما وجود دارد و منکر شدن آن کار دشواری است.
البته بحرانی که در کشورهای اروپایی و منطقه وجود دارد دلیلش هر چه هست با مشکلات اقتصادی که در کشور ما وجود دارد منشا متفاوتی دارد. یکی از دلایلی که اقتصاد ما با مشکل مواجه شده است تحریمهای بین المللی است که بر هر کشوری اعمال می شدند بدون شک اقتصاد آن را فلج میکرد.
بنابراین می توان گفت که دلیل مورد اهمیت قرار گرفتن اقتصاد در چند سال اخیر این است که کشور برای برون رفت از مشکلات اقتصادی موجود و پیش رو ناگزیر است که در خیلی از مباحث اقتصادی خودکفا و حتی صادر کننده باشد. تا با این مشکلات عدیده که با وضع تحریمها ظالمانه بوجود آمده مواجه نشود.
حال باید به دنبال راه کارهای مناسبی برای بهبود وضعیت اقتصادی در کشور بود . راه های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها که همیشه به عنوان راه کار اصلی به کار گرفته شده و آزموده شده است و نتیجه نیز داده است ، تولید می باشد.
با ایجاد کارخانجات و واحدهای تولیدی با توجیه اقتصادی مناسب بسیاری از مشکلات اعم از اشتغال، تورم و بسیاری از مشکلات مرتبط با اقتصاد حل خواهد شد.
در این راستا تولید فرآورده های با کیفیت و مناسب برای صادرات نیز می تواند کمک شایانی به اقتصاد ما نماید. و با صدور آنها ارزآوری مناسب را به کشور داشت و این مقدور نیست مگر با مدیریت درست و نظارت صحیح بر کیفیت کالای تولیدی و حمایت از واحدهای تولیدی که چرخه اقتصاد با فعالیت آنها به گردش در خواهد آمد.
تولید کالای با کیفیت و سود آور و با مواد اولیه که در داخل کشور وجود دارد کلید خیلی از مشکلات خواهد بود و راه برون رفت از تمامی مشکلات ناشی از اقتصاد تولید می باشد و عزم ملی برای اینکار وجود دارد و نیازمند حمایت دستگاههای اجرایی و خدماتی است.
بدون حمایت دستگاههای اجرایی و ایجاد مشوقهایی برای واحدهای تولیدی برای ورود به اقتصاد غیر دولتی نمی توان انتظار بهبود وضع اقتصادی و خودکفا شدن داشت. ورود بخش خصوصی در اقتصاد و رقابتی کردن اقتصاد یکی از مواردی است کمک شایانی به بهبود وضع موجود خواهد کرد و رقابتی بودن اقتصاد موجب افزایش کیفیت تولیدات و صادرات آن به سایر کشورها خواهد شد . و گرنه با اقتصاد دولتی و انحصاری و بستن راههای ورود به رقابت سالم اقتصادی بستر را برای فساد در اقتصاد و رانت خواری و تولید کالای با کیفیت پایین و خوراندن این محصولات به مشتریان، وضعیت کنونی تغییری نخواهد کرد . یکی از بزرگان می فرماید « دشمن خونی کیفیت ، انحصار است» و تولید کالای بی کیفیت نتیجه ای جز رو آوردن به کالای با کیفیت خارجی و وارداتی و مریض شدن اقتصاد نخواهد داشت.
امیدوارم که دستگاههای اجرایی در عزم بوجود آمده برای خودکفایی و بهبود وضعیت اقتصادی فرصت را غنیمت شمرده و با حمایت تمام قد از تولید و کیفیت شاهد تغییرات اساسی در کشور باشیم .

جعفر فرهادبیگی