نگاهی به جشنواره سی و دوم

در هر زمانی یکی از مشکلات سینما خود را می نمایاند و گفتگوهای فراوان در رسانه ها نیز حکایت از آن دارد. به همین جشنواره ی سی دوم نگاه کنید هنوز بازخوردهای آن مشاهده می شود.

در هر زمانی یکی از مشکلات سینما خود را می نمایاند و گفتگوهای فراوان در رسانه ها نیز حکایت از آن دارد. به همین جشنواره ی سی دوم نگاه کنید هنوز بازخوردهای آن مشاهده می شود. از همان ابتدا روشن بود که انبوه ساخته های مدیریت قبلی و عجله و شتاب در ساختن فیلم در این پنج، شش ماهه ی بعد از انتخابات ریاست جمهوری سرانجامی رویایی نخواهد داشت.
خوشبینی ناشی از تغییر مدیران انتظارات فراوانی را از جشنواره سی و دوم به بار آورد اما واقعیات نشان داد هنوز تا به حقیقت پیوستن رویا ها و امیدها فاصله داریم.این بدان معنا است که تغییرات در سطح، بدون تغییرات ساختاری و عمیق نمی تواند روندهای معیوب گذشته را بهبود بخشد.
"نا گفته نماند حتی اگر مسئولین از این مسائل باخبر باشند و اراده ای هم برای مقابله با آن داشته باشند، ماهییت و این شیوه از برگزاری جشنواره موفقیت های ناچیزی را برای آن ها رقم خواهد زد." (نقبی بر جشنواره فیلم فجر ، روزنامه اسرار، ۷/۱۲/۱۳۹۰ – شماره۱۹۴۴)
اگر سینما را یک چرخه ی دو مرحله ای تولید / اکران- از اولین جرقه های یک طرح (ایده) در ذهن فیلمساز و تمامی مراحل پرشمار ساخت فیلم و نمایش آن بر پرده ی نقره ای بدانیم- جایگاه جشنواره فجر در این چرخه کجاست و تاثیر آن بر این چرخه چگونه است؟
در حال حاضر جشنواره فجر رابط بین حلقه ی تولیدات اکران نشده یک یا چند سال قبل و چرخه ی اکران سال بعد است.
برخی فیلمسازان گرامی احساس می کنند بار گرانی را که بر دوش داشته اند در جشنواره بر زمین نهاده اند و خیالشان از این بابت راحت شده اما نگارنده معتقد است این سلاح بر زمین گذاشتن، دست ها ی فیلمسازان زحمتکش را بالا بردن در مقابل صاحبان اکران است. چه چیزی شیرین تر از توشه ای ۱۳۰ فیلمی برای اکران سال بعد است؟ این واگذاری صحنه بطور کامل در سال آینده است. آیا دیگر جایی برای چانه زنی فیلمسازان باقی می ماند؟
همانگونه که در یادداشت های قبلی نیز یادآور شده ام، مخاطبان جشنواره بیشتر قشر خاصی هستند که باز خورد اکران عمومی را برای فیلم ها ندارند و بسا نشانه های ارسالی از این مخاطبان فیلمسازان را گمراه کند. برخی از فیلم ها که حتی جایزه می گیرند و می توانند راهنمای فیلمسازان باشند به طور کلی از چرخه ی اکران وامی مانند یا با سانسور و تغییرات زیاد اکران می شوند پس چگونه سینماگران چراغ راه آینده خود را روشن کنند و فیلم های قابل قبول بسازند؟ چرخه ی تولید/ جشنواره/ اکران معیوب است شاید بتوان با تغییر چرخه ی تولید/اکران/جشنواره، بسیاری از مشکلات را بر طرف نمود و تلاش فراوان فیلمساز را برای ورود به جشنواره و استفاده از فضای تبلیغاتی آن به اکران متمایل کرد.
" رویکرد جشنواره فیلم فجر به بررسی همه فیلم های اکران شده طی یک سال می تواند جلوی بسیاری از کاستی ها و بی مهری ها را گرفته و حرکت به سوی عدالت و رفع تبعیض در حوزه فیلم، مخاطب و داوری را به ارمغان آورد. کافی است تنها یک جشنواره با تدبیر و شجاعت پلی برای این تغییر ماهیت باشد. "(همان)


زهره نبی زاده - کارشناس ارشد سینما
چاپ شده در روزنامه اسرار ۱۱/۱۲/۱۳۹۲ شماره ۲۴۹۸