ابراز محبت از نوع کلامی

گاهی وقت‌ها تصور می‌کنم چیزی در زندگی من کم است. احساس می‌کنم رابطه‌ام با دیگران سرد است و هیچ‌کس مرا دوست ندارد.

«گاهی وقت‌ها تصور می‌کنم چیزی در زندگی من کم است. احساس می‌کنم رابطه‌ام با دیگران سرد است و هیچ‌کس مرا دوست ندارد. به زندگی دیگران که نگاه می‌کنم غبطه می‌خورم و دلم می‌خواهد من نیز بتوانم با عاطفه و مهر و محبت باشم، اما گویی مانعی در وجودم است که نمی‌گذارد مهر و عشق خود را به اطرافیانم ابراز کنم. تصور می‌کنم اگر حرف دلم را بزنم آنها مرا مسخره خواهند کرد.»

ابراز محبت می تواند به صورت کلامی و غیرکلامی باشد و البته هر دوی آنها لازمه اساسی برای افزایش صمیمیت در زندگی افراد است.

آنچه لازم است از دوران کودکی رشد و پرورش داده شود، این است که مهرورزی و بیان احساس به اعضای خانواده مساله ای است که به افزایش صمیمیت افراد منجر می شود.

بسیاری از والدین تا زمانی که فرزندانشان کوچک هستند، می توانند علاقه و مهر خود را به آنها ابراز کنند، اما رفته رفته با افزایش سن فرزندشان از او دور می شوند و بیشتر مکالماتشان جنبه نصیحت و تذکر می گیرد. نیاز به عشق و عاطفه جزو نیازهای ضروری هر انسانی است.

ابراز محبت یکی از مهارت های زندگی زناشویی است و امنیت خاطر را برای زوجین به همراه دارد.

در مورد اعضای خانواده نیز صمیمیت می تواند خانه را به محیطی امن و آرام تبدیل کند و اعضای خانواده با شوق در این محیط زندگی کنند.

وقتی برای ابراز عاطفه دچار سختی و مشکل می شویم به آن معناست که سدی عظیم در وجودمان قرار گرفته که نمی گذارد مهر و عاطفه خود را جاری کرده و گرما را در زندگیمان ایجاد کنیم.

عشق ورزی و بیان احساسات جزو مواردی است که بشدت به افزایش صمیمیت و ارتباط سالم و موثر در خانواده کمک می کند و می تواند راهی برای بهبود ارتباطات خانوادگی باشد.

برای این که این مساله در ذهن افراد شکل بگیرد، لازم است تمریناتی را انجام دهند. یکی از موارد، شناسایی عوامل و افکاری است که مانع عشق ورزی و ابراز محبت افراد می شود سپس لازم است روی تک تک آنها متمرکز شویم و مشخص کنیم با هر کدام از آنها چه باید کرد.

تمرین بیان احساس گام بعدی است. افرادی که سال های زیادی این کار را انجام نداده اند، برایشان دشوارتر است تا بتوانند محبت خود را به صورت کلامی نثار اعضای خانواده و اطرافیان خود کنند.

آنها غالبا درگیر قضاوت اطرافیان هستند و نگرانند دیگران درباره این رفتار آنها چه فکری خواهند کرد. وقتی عوامل بازدارنده ابراز احساس مشخص شود باید تعیین کنید کدام یک از آنها قوانین غیرمنطقی و نانوشته ای است که از گذشته سرلوحه ذهن شما بوده است.

بررسی کنید ابراز عاطفه شما چه واکنشی را از اطرافیان تان به دنبال خواهد داشت. جملاتی را نیز برای شروع آماده کنید تا از آنها استفاده کنید. فراموش نکنید ابراز محبت کلامی و صادقانه معجزه می کند.

دکتر مهرنوش دارینی
روان شناس و مشاور