از روزنامه تا تندرستی

هر روز صبح که از خیابان‌ها می‌گذریم، تعداد زیادی از مردم را می‌بینیم که مقابل کیوسک‌های روزنامه‌فروشی جمع شده‌اند و مشغول خواندن تیتر نشریات هستند البته هر کسی براساس سلیقه و گرایشات اجتماعی و سیاسی مدت ‌زمان خاصی را برای این کار صرف می‌کند یا در آخر نشریه مورد علاقه‌اش را می‌خرد یا این که در همان فرصت کوتاه مطالب را تیتر‌وار مرور کرده و بی‌خیال خرید می‌شود.

هر روز صبح که از خیابان‌ها می‌گذریم، تعداد زیادی از مردم را می‌بینیم که مقابل کیوسک‌های روزنامه‌فروشی جمع شده‌اند و مشغول خواندن تیتر نشریات هستند البته هر کسی براساس سلیقه و گرایشات اجتماعی و سیاسی مدت ‌زمان خاصی را برای این کار صرف می‌کند یا در آخر نشریه مورد علاقه‌اش را می‌خرد یا این که در همان فرصت کوتاه مطالب را تیتر‌وار مرور کرده و بی‌خیال خرید می‌شود. این داستان هر روز جامعه ماست، اما آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که افراد شاغل در کیوسک‌های روزنامه‌فروشی با چه آسیب‌هایی مواجه‌اند؟

بسیاری از افراد شاغل در کیوسک ها، دکه را از صاحب آن اجاره می کنند و بسیاری هم خودشان مشغول به کارند، اما نکته مهم اینجاست که درآمد ماهانه به میزان فروش بستگی دارد، چرا که به پورسانت حاصل از این فروش ها وابسته است (البته اگر سود فروش سیگار، آب معدنی، آدامس، کارت شارژ تلفن و... را نادیده بگیریم) و اگر به هر دلیلی روند فروش پایین بیاید، بحران مالی شروع خواهد شد و این ترس از آینده شغلی آزاردهنده می شود.

همچنین معمولا در شغل روزنامه فروشی بیمه ای در کار نیست؛ مگر این که خود فرد به صورت خویش فرما از خدمات بیمه بهره مند شود البته درآمد بسیاری از دکه داران که به اصطلاح سرگذر نیستند و فروش چندان خوبی ندارند به حدی نیست که از این نوع بیمه ها استفاده کنند بنابراین دوران بازنشستگی مشخصی نخواهند داشت و آینده مالی شان هم در خطر است.

● خستگی های نفسگیر

افراد شاغل در دکه های روزنامه فروشی مجبورند صبح زود سرکار بیایند و بعد از تحویل نشریات آنها را ساماندهی کنند و با شروع ساعت کاری به فروش برسانند و این یعنی دو برابر ساعت کاری معمول. بنابراین فشار کاری علاوه بر آسیب های جسمی، روی سلامت روانی فرد هم تاثیر می گذارد. حالا کافی است برای درک میزان سختی کار، گرما و سرمای آزاردهنده هوا را نیز به این شرایط اضافه کنید!

● امان از نشستن های طولانی

کیوسک داران به دلیل نوع شغل شان ساعت های طولانی پشت دکه بدون هیچ گونه تحرکی می نشینند و به همین دلیل از جمله خطراتی که سلامتشان را تهدید می کند، آسیب های ستون فقرات، کمر و گردن است و معمولا هم به علت نشستن های نامناسب و غیراصولی مثلا قوز کردن و خم شدن روی پیشخوان ایجاد می شود بنابراین به این افراد توصیه می شود هنگام نشستن یک زیرپایی داشته باشند تا مجبور به خم کردن بدن شان نشوند.

همچنین به علت آویزان ماندن پا هنگام کار در طولانی مدت احتمال بروز واریس هم افزایش می یابد؛ بنابراین باید هر دو ساعت یکبار برای چند دقیقه هم که شده از جایشان بلند شوند و بیرون از دکه قدم بزنند تا از این آسیب ها در امان بمانند.

● توصیه طلایی

اگر شما هم در کیوسک روزنامه فروشی کار می کنید باید خواب کافی و تغذیه سالم داشته باشید، حداقل سالی یک تا دو بار دکه را به یکی از افراد مورد اعتمادتان بسپارید و اوقاتی را برای استراحت و سفر در نظر بگیرید تا دچار یکنواختی کار و به تبع آن افسردگی شغلی نشوید.

تینا گلناری
کارشناس بهداشت حرفه ای