الگوی اخلاق سیاسی

در کمتر از یک ماه، دو چهره نسل اولی انقلاب از میان ما رفتند؛ چهره‌هایی که انقلابی‌گری و سیاست‌ورزی را با اخلاق مداری آمیخته بودند.

در کمتر از یک ماه، دو چهره نسل اولی انقلاب از میان ما رفتند؛ چهره‌هایی که انقلابی‌گری و سیاست‌ورزی را با اخلاق مداری آمیخته بودند.

در قاموس مرحوم استاد عسکراولادی و مرحوم استاد پرورش، مروت و انصاف پایه های اصلی رقابت سیاسی به شمار می آمد و از این حیث در زمره معدود سیاسیونی بودند که دین و اخلاق و فعالیت اجتماعی و سیاست ورزی را به هم آمیخته بودند و فلسفه اصلی بعثت (اتمام مکارم اخلاق) را به درستی درک کرده بودند.

درک عمیق مبانی دینی و شیعی و سیراب شدن از آبشخور اصیل، فروتنی و آرامش خاصی به آنان بخشیده بود و از این رو با مدعیان پرهیاهو تفاوتی جدی داشتند. هر دو بزرگوار در زمره کسانی بودند که رقبا و مخالفانشان نیز به اصالت و کرامت، صداقت و صفا و انصاف آنان اعتراف داشتند و جز به احترام از آنان یاد نمی کردند.

استاد پرورش در کنار همه فعالیت های ارزشمند خود، کارنامه مطبوعاتی نیز داشت. او که اولین سردبیر روزنامه رسالت بود، بعدها و در سال های میانی دهه هفتاد، نمایندگی قوه مقننه در هیات نظارت بر مطبوعات را به عهده داشت و تقریبا درهمه جلسات با گفتار و رفتار خود درسی عملی از اخلاق به یادگار می گذاشت.

بدون شک جای چنین پیشکسوتانی در روزگاری که اخلاق گمگشته اصلی ماست خالی می نماید و امید می رود حیات طیبه آنان در فقدانشان نیز جاری باشد. این ادامه به معنای آن است که به سنت پسندیده آنان اقتدا و از آن الگوبرداری کنیم.

خدایش با اولیای خود محشور کناد.

حسین انتظامی
معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی