اهمیت رنگ ها در زندگی ما

در خبرها آمده بود سازمان زندان های سوئیس اعلام کرد از این پس دیوار زندان ها و بازداشتگاه ها در این کشور به رنگ صورتی خواهد بود.

در خبرها آمده بود سازمان زندان های سوئیس اعلام کرد از این پس دیوار زندان ها و بازداشتگاه ها در این کشور به رنگ صورتی خواهد بود. پس از این اقدام، مشخص شد بازداشت شدگان شرور نیز پس از قرارگرفتن در زندان های صورتی رنگ، آرام تر شده اند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا(این اقدام با استناد به نظر مشاوران روان شناسی صورت می گیرد که توصیه کرده بودند از رنگ صورتی در دیوار بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها استفاده شود چرا که این رنگ تاثیر مثبتی بر روان انسان دارد.
استفاده از رنگ صورتی محدود به زندان‌ها نمی شود بلکه پلیس سوئیس نیز تصمیم گرفت حتی دیوار بازداشتگاه‌های موقت خود را نیز صورتی رنگ کند.
کارشناسان روان شناسی می گویند رنگ صورتی به سعادت روحی اشاره دارد. این رنگ یکی از رنگ های بیانگر نرمی و احساسات ظریف است به همین دلیل صورتی، رنگ دخترانه توصیف می شود.
از این خبر چند نکته حاصل می شود نخست آن که بارها از زبان کسانی که ادعای دیدن خارج را داشته اند یا از کسانی که خارج را دیده اند روایت می کنند که در دادگاه های کشورهای اروپایی و از جمله مثال می زنند سوئیس حتی مگس هم پر نمی زند و کارمندان دادگاه ها ، در دادگاه های را صرفاً برای تمیز کردن گرد و خاک روی میزها باز می کنند و وقتی کسی به دادگاه مراجعه نکند و شکایتی نداشته باشد به زندان نیز نیازی نخواهد بود و اصلاً در آن جا زندان وجود ندارد . با این خبر این نکته مشخص می شود که در همین سوئیس خودمان هم زندان است و طبیعتاً دادگاهی برای صدور حکم زندان برای محکومان .
اما نکته بعد که قطعاً شما هم به آن واقفید استفاده از روانشناسان هنرمند می باشد که در اقدامی بسیار زیبا نتایج تحقیقات خود را در زندان به اجرا در آورند و از ساده ترین راه ها برای اصلاح و بازسازگاری زندانیان استفاده می کنند .
این خود نکته جالب توجهی برای روانشناسان ما در زندان ها است که به جزئی ترین مسائل توجه کنند . متاسفانه روانشناسان ما فکر می کنند تنها صحبت کردن با زندانی و اجرای چند تست یاد گرفته شده در دوران تحصیل تنها راه اصلاح و بازسازگاری زندانیان است در حالی که هر شی اعم از در و دیوار و فرش و تخت و ... و نیز رفتارهای عادی کارمندان و سربازان و ... و هر چیزدیگری می تواند برای اصلاح و بازسازگاری زندانیان مورد استفاده قرار گیرد .
نکته مهم دیگر فارغ از استفاده از رنگ صورتی در زندان ، استفاده از رنگ ها و طرح ها در طراحی ساختمان ها در زندگی عادی و در ادارات و مراکز کار و آموزش می باشد . متاسفانه در طراحی های ساختمان در حال حاضر صرفاً زیبایی در نظر گرفته می شود و به غیر از برخی مراکز به ارزش روانشناسی رنگ ها و طرح ها توجهی نمی شود .
هر نوع رنگ بندی به تناسب محل قرار گیری دارای اثرات روانشناسی خاص می باشد . به عنوان نمونه بسیاری رنگ قرمز را نشان خشونت می دانند در حالی که رنگ قرمز اثر اشتها آوری دارد و برخی از غذاخوری ها و آشپزخانه ها از این رنگ استفاده می کنند تا اشتهای مشتری را تحریک کنند . و طبیعتاً رنگ های دیگر نیز برای مکان هایی چون اتاق خواب و نشیمن و پذیرایی و حتی حمام و دستشویی می تواند اثرات خاصی را داشته باشد .
همچنین رنگ نارنجی از آن جهت که مورد توجه کودکان قرار می گیرد در طراحی محصولات ویژه برای آنان مورد استفاده قرار می گیرد . حتی همین رنگ نارنجی چندی پیش تعدادی کودک را به کام مرگ کشاند . استفاده یک شرکت تولید اسید از ظرف های پلاستیکی به رنگ نارنجی شبیه به ظرف های یک شرکت تولید آب میوه ، باعث شده بود تا کودکان آن اسیدها را به جای آبمیوه مصرف کنند و باعث سوختگی مجرای گوارشی و نهایتاً مرگ آن ها شده بود .
یکی دیگر از مظاهر استفاده از رنگ در زندگی در سالیان گذشته بوده است . با نگاهی به خانه های قدیمی موجود مانند خانه های بروجردی ها در کاشان و باغ ارم شیراز و امثال این گونه ابنیه در شهرهای دیگر ، متوجه استفاده از شیشه های رنگی در پنجره های آن ها و در طرح های مختلط آن هستیم که طبق مطالعات صورت گرفته انعکاس نور آفتاب در هر یک از زمان ها از طریق این پنجره ها و در زوایای مختلف باعث به وجود آمدن رنگ بندی خاص در فضای داخلی امارت شده که در هر زمان اثرات خاص روانی بر روی ساکنین می گذارد . این نشان از آن دارد که طرح ابنیه قدیمی تنها از روی غریزه زیبا درست کردن نبوده بلکه پشت آن طرح ها ، اندیشه های بزرگتری پنهان شده است .
این ها نشان از اهمیت رنگ ها در زندگی ماست و امید است در فعالیت هایمان به ارزش رنگ بیشتر توجه کنیم .

سید مرتضی موسوی تبار