توسعه گردشگری در دنیای مجازی

گردشگری الکترونیکی یکی از شاخه‌های صنعت گردشگری است که به ارتقای کارایی و افزایش رشد اقتصادی منجر می‌شود. در حال حاضر سهم گردشگری الکترونیک در تجارت الکترونیک دنیا بیش از ۶۰ درصد است که بیانگر اهمیت بالای جایگاه آن است.

گردشگری الکترونیکی یکی از شاخه‌های صنعت گردشگری است که به ارتقای کارایی و افزایش رشد اقتصادی منجر می‌شود. در حال حاضر سهم گردشگری الکترونیک در تجارت الکترونیک دنیا بیش از ۶۰ درصد است که بیانگر اهمیت بالای جایگاه آن است. رشته‌یی که می‌تواند فرصت‌های شغلی زیادی ایجاد کند و برای کشور درآمدزا باشد. گردشگری الکترونیک نسل جدید ارائه خدمات گردشگری است که در واقع با استفاده از فناوری اطلاعات می‌تواند سرعت در ارائه خدمات، کاهش هزینه و معرفی و بازاریابی ظرفیت‌های گردشگری را هدایت و راهبری کند. همچنین می‌تواند برنامه‌های مختلف گردشگری را ساماندهی کند تا رضایت مشتری‌ها و عرضه‌کنندگان را توامان به دست آورد. در واقع گردشگری الکترونیک فناوری نوینی است که در صنعت گردشگری با نفوذ در میان اجزای این صنعت از جمله مسافران، تورها، آژانس‌های مسافرتی، شرکت‌های هواپیمایی، هتل‌ها، فروشگاه‌های عرضه صنایع دستی، مقاصد گردشگری و سایر مراکز خدماتی و رفاهی، سیستم جامع اطلاعات گردشگری را شکل داده است.
در ایران اما نیازمند زیرساخت‌های مناسب برای این رشته هستیم. چه در حوزه تاسیسات و موسسات گردشگری و چه در سازمان‌های متولی اعم از سازمان فناوری اطلاعات در حوزه پهنای باند و سازمان گردشگری در حوزه آموزش تبلیغات و بازاریابی الکترونیکی در فضای مجازی. همچنین می‌توان با برگزاری کنفرانس و جمع‌آوری مقالات و ارائه بیانیه، خواسته‌های علمی فعالان گردشگری الکترونیک را در اختیار سازمان گردشگری و متولیان مربوطه قرار داد زیرا اگر ایران بخواهد در ردیف مقاصد گردشگری جهان باقی بماند چاره‌یی ندارد جز توجه بیشتر به گردشگری الکترونیک. اکنون اکثر کشورهای توریست‌پذیر دنیا، به گردشگری الکترونیک به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای جذب توریسم و ارائه خدمات هرچه بهتر نگاه می‌کنند. چه آنکه براساس آمار منتشر شده بیش از ۸۰ درصد گردشگران جهان از طریق اینترنت مقصد سفر خود را انتخاب می‌کنند، بیش از ۶۰ درصد برای جست‌وجوی تورهای گردشگری از دنیای مجازی کمک می‌گیرند و بیش از ۳۰ درصد مردم برای آشنایی با مقاصد گردشگری از دنیای مجازی استفاده می‌کنند و بیش از ۲۰ درصد با خواندن وبلاگ‌های مربوط به مقصد سفر، مکان‌های دیدنی مقصد را شناسایی می‌کنند و ۲۹ درصد مسافرین در جهان نیز از تلفن همراه برای خرید بلیت هواپیما استفاده می‌کنند. این آمار بالا نشان از گره خوردن صنعت گردشگری به توسعه در حوزه الکترونیک و فناوری دارد و اگر ایران بخواهد از این قافله عقب نماند باید در توسعه این حوزه بیشتر بکوشد.

حسن تقی‌زاده انصاری
رییس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران