استراتژی خاورمیانه ای آمریکا: بازگشت به تعادل

همانطور که در مطلب قبلی خودم قول داده بودم امروز میخوام دیدگاه متفاوتی را از استراتژی آمریکا در خاورمیانه مطرح کنم.

همانطور که در مطلب قبلی خودم قول داده بودم امروز میخوام دیدگاه متفاوتی را از استراتژی آمریکا در خاورمیانه مطرح کنم. من به دلیل جلسات مختلف در بریتانیا و حضور در مجمع اقتصاد جهانی در شوراهای سراسری در ابوظبی در ۱۰ روز گذشته مدام مشغول سفر بودم.در این جلسات صحبت های زیادی در مورد تحول نقش آمریکا در جهان در جریان بود.اجازه دهید نگاهی به خاورمیانه که خبرش این روزها بسیار داغ است بپردازم.
از دید من هرگونه تصمیمی در مورد استراتژی های آمریکا با علم به موقعیت ویژه آمریکا در جهان اتخاذ می شود. آمریکا در تلاش بی پایان خود برای شناسائی و خنثی کردن تهدیدات واقعی و فرضی نسبت به این کشور اغلب فراموش می کند که نسبت به سایر کشور ها چقدر در جایگاه امنی قرار دارد. همانطور که قبلا هم یاد آور شده ام آمریکا کشوری است که از برکت جمعیت زیاد، منابع فراوان، زمین حاصلخیز، رودخانه های قابل کشتیرانی و یک اقتصاد پیشرفته برخوردار است که این ها باعث رشد نوآوری در این کشور می شود. این منابع قدرت به طور ضمنی متضمن این هستند که امنیت و رفاه در آمریکا ریشه در این امکانات داخلی دارد و نه در مسائل خارجی.
علاوه بر این آمریکا در نیمکره غربی کره زمین تقریبا هیچ رقیب قدری ندارد و این به یمن وجود اقیانوس آرام و اطلس است. چنان که سفیر فرانسه در آمریکا در سال ۱۹۱۰ گفت: ایالات متحده کشور خوش شانسی است که در شمال و جنوب همسایه هائی ضعیف دارد و از سمت غرب و شرق با ماهی ها همسایه است.
امروز ایالات متحده دارای قدرتمند ترین نیروی نظامی جهان است و زرادخانه های پیشرفته ای دارد و همین قدرت بازدارندگی زیادی برای واشنگتن به ارمغان آورده است که باعث حسادت دیگران است. دلیل اینکه آمریکا امروز مدام مشغول پرسه زنی در مناطق گوناگون و دخالت در امور سایر کشور ها است این است که به دلیل موقعیت خوب خود هیچ ترسی در مورد دفاع از خود و تهدید شدن توسط دیگر کشور ها ندارد.
نتیجه چنین موقعیت مناسبی این است که آمریکا به طور مداوم سعی می کند پا در کفش کشور های دیگرکه تهدیدی هم برای این کشور نیستند کند. بودجه دفاعی ایران در حدود ۱۰ میلیارد دلار است یعنی یک پنجاهم بودجه دفاعی آمریکا ولی با این حال ما تلاش داریم تا خود را قانع کنیم که ایران تهدیدی امنیتی علیه آمریکا است.این مساله در مورد قدرت های کوچک تری مانند سوریه، کره شمالی، لیبی و به اصطلاح دیگر کشورهای به اصطلاح سرکش هم صادق است.
هنگامی که در مورد استراتژی آمریکا در خاورمیانه صحبت می شود باید با این آگاهی به مساله نگاه شود که ایالات متحده دارای موقعیتی استثنائی در جهان است و بسیاری از اتفاقاتی که در برخی نقاط جهان از جمله خاورمیانه رخ می دهد در دراز مدت تاثیری بر آمریکا ندارد و به عبارت دیگر آمریکا قاعدتا نباید در مورد آنها نگران باشد. فقط باید خود را با این تغییرات انطباق دهد. پس چرا اینگونه نیست؟
منافع آمریکا در خاورمیانه چیست؟آمریکا در خاورمیانه دارای سه منافع استراتژیک و اخلاقی است :۱- در دست نگه داشتن جریان انتقال نفت و گاز این منطقه به جهان ۲- به حد اقل رساندن خطر تروریسم ضد آمریکائی ۳- حصول اطمینان از بقای اسرائیل.

منبع: سایت اصفهان امروز
نویسنده: استفان والت
مترجم: آرین پورقدیری