"بهتر شدن" ارتباط ایران با آمریکا به ضرر کیست؟

با مطرح شدن موضوع "بهتر شدن" ارتباط ایران با آمریکا، اسرائیل بارزترین قدرت سیاسی است که آشکارا از بهتر شدن این ارتباط به لرزه در آمده و مدعی است که منافعش در خطر تهدید قرار گرفته است.

با مطرح شدن موضوع "بهتر شدن" ارتباط ایران با آمریکا، اسرائیل بارزترین قدرت سیاسی است که آشکارا از بهتر شدن این ارتباط به لرزه در آمده و مدعی است که منافعش در خطر تهدید قرار گرفته است.
با جدی تر شدن این موضوع و جدیت دو کشور برای ایجاد ارتباط ، علاوه بر اسرائیل موضع گیری دیگر کشورها که از قطع ارتباط این دو کشور منافع قابل توجهی به دست می آورند نیز ، دیده خواهد شد و"بهتر شدن" ارتباط این دو کشور مهم و تأثیر گذار فراتر از اسرائیل منافع بسیاری از کشورها را در خطر تهدید قرار خواهد داد.
پرداختن به این موضوع ، مسلما ابعاد تاریکی که بر ارتباط تیره ۳۵ ساله سایه انداخته است را روشن خواهد کرد.
صهیونیزم به چند دلیل از خوب شدن رابطه ایران با آمریکا منافع قابل توجهی را به لحاظ سیاسی و اقتصادی از دست می دهد و اگر کشوری چون آمریکا تحت تأثیر لابی های این قدرت شوم سیاسی باشد باید گفت خوب شدن رابطه ایران با آمریکا با تنگناهای جدی تری به بن بست هدایت خواهد شد.
عمده ترین دلایل بدیهی به خطر افتادن منافع صهیونیزم در آمریکا و رژیم صهیونیستی اسرائیل به شرح ذیل است:
۱- پیگیری منافع فلسطینیان و حزب ا.. از طریق مذاکره و گفتگو و خارج شدن از فضای جنگ و پیگیری مطالبات به حق فلسطینیان و مردم لبنان در فضای آرامش.
۲-از بین رفتن بازار خرید سلاح و اسلحه از سوی کشورهای منطقه (خلیج فارس) و ضرر اقتصادی کارخانه های اسلحه سازی صهیونیستی.
۳- پایان دادن به جنگ و خونریزی های سوریه از طریق برگزاری انتخابات .
۴- از بین رفتن منافع صهیونیزم در مواجه با گروه های تروریستی اسرائیلی که برای مقاصد خاص به بمب گذاری در منطقه منافع سیاسی و امنیتی خود را پیگیری می کنند.
از لحاظ اقتصادی هم بهترین شرکای اقتصادی ایران از جمله کشور چین به دو دلیل مهم، منافع خود را از دست خواهند داد:
۱- آزاد شدن دارایی های بلوکه شده ایران که کشور چین آنها را به خاطر وجود تحریم ها نمی تواند پرداخت کند در مقابل ارتقاء سطح اقتصادی ایران که تنها مشتری اش چین نیست ؛ کمترین آسیبی است که به دولت چین وارد می شود که مسلما خطر نزدیکی سیاسی ایران با آمریکا از آسیب اقتصادی جدی تر است.
۲- چین علاوه بر البسه و دیگر ملزومات ایرانیان محصولات تکنولوژی رایانه ای و سخت افزاری ایران را تأمین می کند و با بهتر شدن رابطه ایران با آمریکا این بازار خوب و دست به نقد را از دست خواهد داد.
البته در این میان علاوه بر صهیونیزم گروه افراطی اسلامگرایان نیز منافع خود را که بیشتر سیاسی اجتماعی است ؛ در خطر دیده و با اتحاد ایران و آمریکا این تهدیدهای سیاسی که با رویکردهای تروریستی امنیت منطقه را تهدید می کنند نیز برچیده خواهد شد.
یکی از این گروه های خطر آفرین گروه القاعده یا همین طالبان است که از سوی کشورهای عربی از جمله عربستان حمایت مالی می شوند.
آمریکا و ایران هر دو از جمله کشورهایی هستند که از حضور و شکل گیری این قدرت تروریستی اطلاعات کافی داشته و در مواجه با آن ایران سعی داشته این خطر خارجی را همواره از خود دور کند و آمریکا اگر چه خود قربانی این گروه تروریستی قلمداد می شود در چندین موضوع با آنها تعامل و همکاری داشته است .
با بهتر شدن ارتباط این دو کشور فعالیت القاعده حداقل از کشورهایی چون ایران ، عراق و سوریه تعطیل خواهد شد و امنیت قابل توجهی در منطقه ایجاد می شود.
از نگاه ایران نیز مهم ترین گروه های نظامی مخالف ایران از جمله گروهک منافقین و همچنین پژاک که در سطح چند کشور به ایجاد نا امنی می پردازند ؛ از فاز نظامی خارج شده و حداکثر به یک گروه مخالف سیاسی در خارج از کشور محدود شده که با چند سال عدم حمایت مالی از سوی آمریکا به طور کامل منقرض می شوند.
البته کوه بزرگ یخین قطع ارتباط ایران و آمریکا با سیر پرونده مسائلی که منجر به قطع ارتباطات این دو کشور شده است بدون دخالت و بدخواهی دیگر کشورها نیز به خاطر مسائل ایدئولوژیکی که در ایران اسلامی با اعتقادات مذهبی مردم گره خورده است و ظلم هایی که مردم از سوی آمریکا در طول ۳۵ سال گذشته مشاهده کرده اند ؛ به این راحتی ها هم آب شدنی نیست ولی روی هم رفته تدبیر بهترین موضع و منطقی ترین دیدگاهی است که می تواند جامعه اسلامی ایران را به آینده اش امیدوار تر کند.

علی قلی زاده