بسیج در قامت یک ملت

روزهای اول از ماه آذر یادآور حال و هوای تشکیل بسیج مستضعفین است.

روزهای اول از ماه آذر یادآور حال و هوای تشکیل بسیج مستضعفین است. فرمان مبارک آن امام عزیز سفر کرده مثل بقیه دستورات ایشان، نشان از بینش و نگرش عمیق الهی نسبت به حضور آحاد ملت در صحنه و انجام امورات و پیاده کردن احکام نورانی الهی و ایجاد زمینه برای برقراری جمهوری اسلامی توسط کل یاران واقعی انقلاب یعنی مردم دارد. در نگاه امام(ره)، همه آحاد و اقشار و دستجات و همه زنان و مردان و تمام پیران و جوانان از تمام طوایف، از فارس و عرب گرفته تا ترک و کرد و لر و بلوچ و ترکمن و گیلک و مازنی و... همه و همه اقشار از کارمندان و کارگران و دانشجویان و فرهنگیان و روحانیون و بازاریان و... همه در این حرکت سهیم بودند و در دیدگاه امام راحل همه باید با هم این‌بار سنگین را به دوش می‌گرفتند.
لذا مخاطب امام و نگاه امام همه آحاد ملت بودند، مگر اقلی از کسانی که رو در روی این حرکت، استقلال مملکت و فضای آزادی ملت، و رودرروی پیاده کردن احکام نورانی الهی که اینها نیز جمعا به درصدی نمی‌رسیدند، ایستادند. اما اکثریت مطلق این ملت به پیام امام که همانا برخاسته از فطرت پاک اسلامی و انسانی و غیرت و مردانگی و شخصیت ایرانی بود به اتفاق لبیک گفتند و لذا در نگاه امام راحل همه ملت به عنوان یاران و یاوران و همراهان مورد خطاب واقع می‌شدند و به همین دلیل امام(ره) در اداره جنگ همه ملت را به دفاع از مملکت فراخواندند. امام(ره) در مقابله با گروهک وابسته و تروریستی منافقین صحبت از بسیجی ۲۰ میلیونی کردند.
۲۰ میلیون یا ۳۶ میلیون یا هر رقمی در نگاه امام(ره)، نشانه بخش کوچکی از جامعه نبود، بلکه منظور ایشان جمعیت بالای ۱۰ سال بود که توانایی احساس مسوولیت و تشخیص و تمییز دادن موضوعات را داشتند. فرق مکتب امام با خیلی از مکاتب دیگر در این بود که امام ضمن اینکه نهادهای رسمی را مسوول اداره امور می‌دانستند ولی در اداره امور به این نهادها اکتفا نمی‌کردند. بلکه تمامی ملت را دعوت به حضور مسوولانه در تمام صحنه‌ها می‌کردند. در واقع هنر امام مدیریت تمام ظرفیت و توانایی یک ملت بود، در حالی که در روش های مدیریت خیلی از کشورها اعتقادی به حضور مردم ندارند، بلکه با اتکا به ارتش، سازمان امنیت و نهادهای رسمی مملکت کشور را اداره می‌کنند. طبق این نگاه بود که شجره طیبه بسیج مستضعفین شکل گرفت و قرار بر این شد سپاه پاسداران مسوولیت آموزش و سازماندهی کل آحاد ملت را بر عهده گرفته و نهاد سپاه و نیروهای نظامی متصل به دریای بیکران ملت شود. برکات و ثمرات این اقدام در تاریخ جنگ بر کسی پوشیده نیست و موجب حسرت و تعجب دشمنان و افتخار و خوشحالی همه علاقه‌مندان شد. آنچه برای همیشه می‌تواند بسیج را باعث مباهات ملت کند این است که بسیج در دایره‌یی به اندازه کل ملت ایران سفره‌اش را پهن کند و دایره عضوگیری خود را با مشخصه کل ملت ایران تنظیم کند و با نگاه فراجناحی و فراگروهی در دریای بیکران ملت معتبر شود.
همان‌طوری که در فرمایشات امام راحل وجود دارد و رهبر معظم انقلاب هم در دیدار اخیرشان در نشست باشکوه ۵۰ هزار نفری از فرماندهان بسیج اعلام کردند، اگر کسانی هم الان عضو رسمی بسیج نیستند ولی دل و فرهنگ‌شان که عبارت از علاقه و اشتیاق به دفاع از اسلام و ایران و استقلال مملکت و دفاع از تمامیت ارضی کشور، آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب است، بسیج در وجودشان تجلی دارد. بنابراین همه عضو بسیج‌اند و بسیج هم زاویه نگاهش را بر این اساس تنظیم می‌کند تا ان‌شاءالله برای همیشه مایه افتخار ملت ایران باشد.

الیاس حضرتی