اقتصاددان فیلسوف

در پیچ‌ وخم راهروی اتاق اساتید دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی اتاق کوچکی به چشم می‌خورد که نام فریدون تفضلی بر در آن حک شده است.

در پیچ‌ وخم راهروی اتاق اساتید دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی اتاق کوچکی به چشم می‌خورد که نام فریدون تفضلی بر در آن حک شده است.
او استادی است که بیش از ۴۰ سال سابقه تدریس در رشته اقتصاد و آموزش نزدیک به ۳۰ هزار دانشجو را در کارنامه فعالیت علمی خود دارد. تالیف کتاب‌های مرجعی چون «تاریخ عقاید اقتصادی» و «اقتصاد کلان؛ نظریه‌ها و سیاست‌های اقتصادی» در کنار سایر تالیفات و ترجمه‌ها، دکتر تفضلی را در زمره نام‌آورترین اساتید این رشته قرارداده است، اما تفضلی تنها به واسطه تالیفات و ترجمه‌ها و حتی تربیت برجسته‌ترین اقتصاددانان کشور نظیر دکتر حمید ابریشمی، دکتر سعید عابدین درکوش، دکتر فرهاد دژپسند و دکتر محمد ستاری‌فر در کنار مردانی که بعدها به واسطه حضورشان در عرصه سیاست شناخته شده‌اند نظیر احمد توکلی و الیاس نادران نامی آشنا در اقتصاد ایران نیست. او در کنار این وجه علمی به واسطه وجه اخلاقی و رعایت نظم نیز شناخته شده است؛ در گفت‌وگویی که با برخی از شاگردان ایشان داشتیم جملگی بر رعایت نظم موثر و اصول اخلاقی در کلاس‌های درس ایشان تاکید داشتند و آنها را هم‌پایه سطح بالای علمی از ویژگی‌های کلاس درس این استاد اقتصاد به عنوان یکی از بهترین کلاس‌های دوره دانشجویی‌شان عنوان می‌کردند.
سابقه بالای دکتر تفضلی در تدریس علم اقتصاد در کنار سایر ویژگی‌های علمی و اخلاقی ایشان ما را بر آن داشت که پرونده‌ای را به گفت‌وگو با استاد درباره مکتبی که در آن رشد یافته و دیدگاهش درباره مسائل اقتصاد جهانی و ایران در کنار ویژگی‌های کلاس از نگاه شاگردان بپردازیم. نیم‌نگاهی به کتاب«تاریخ عقاید اقتصادی» به عنوان یکی از برجسته‌ترین تالیفات ایشان از دیگر بخش‌های این پرونده است. استاد در طول تهیه این پرونده مشابه آنچه در کلاس‌های درس ایشان مرسوم است، در تمامی مراحل همراه ما بودند و گام به گام با همراهی ایشان این پرونده را تکمیل کردیم.

فاطمه باباخانی