همقدم با آدم‌های نیویورک

نگاهی به فیلم «مرد کاغذی»

ملاقات کاغذی «مرد کاغذی» محصولی از کارگاه پویانمایی والت‌دیزنی که با سیاه و سفید هفت‌دقیقه‌ای خود برنده اسکار ۲۰۱۲ شد؛ داستان مرد کارمند جوانی است که آشنایی‌اش با دختر جوان با یک برگ کاغذ شروع می‌شود. روند بدون کلام و موزیکال انیمیشن، که موسیقی‌اش را وامدار هنر آهنگسازی «کریستف بک» و کارگردانی و مونتاژ بی‌نظیرش کار «جان کارز» است مخاطبش را به‌شدت جذب هماهنگی فوق‌العاده میان حرکات و هماهنگی آنها با موسیقی متن می‌کند و بیننده همگام با هر لحظه آن درگیر شوق و هیجانات سینوسی می‌شود.
جان کارز که فعالیت‌های سینمایی‌اش پیش از این به حضور در انیمیشن‌های «داستان اسباب‌بازی‌های ۲»، «کارخانه هیولاها»، «شگفت‌انگیزان»، «رتتویی» و چند انیمیشن دیگر به‌عنوان انیماتور محدود می‌شد با ساخت «مرد کاغذی» به‌عنوان اولین اثر خود نه‌تنها موفق به دریافت جایزه اسکار شد، بلکه توانست پس از مدت‌ها نام کمپانی والت‌دیزنی را در فهرست دریافت‌کنندگان جایزه اسکار در بخش انیمیشن کوتاه قرار دهد. «کریستف بک» آهنگساز ۴۴ساله اهل مونترال برنده جایزه «امی» برای سریال تلویزیونی «بوفی قاتل خون‌آشام» در سال ۱۹۹۸ شد و همچنین از اعتبارات فیلمی او می‌توان به؛ «پلنگ صورتی» ۱ و ۲، «در انتظار سوپرمن» و «ماه در سرزمین عجایب» اشاره کرد. موسیقی «مرد کاغذی» ترکیبی از عنصرهای سنتی و مدرن است. «کریستف بک» معتقد است که این موسیقی کاملا منحصربه‌فرد است و فراخوانی عاشقانه و اشاره‌ای به معجزه یا سحر دارد. جان کارز می‌گوید ایده کار را از ارتباط کوتاهی که با مردم در خیابان‌های نیویورک برقرار می‌کرده گرفته است و در «مرد کاغذی» سعی داشته که این ارتباط کوتاه را همان‌طور که در عالم واقع دوست داشته، استمرار بخشد یا به نوعی آن را حفظ کند. و البته به خوبی توانسته است ایده‌اش را به تصویر بکشد و ارتباطی که با یک برگ کاغذ شروع می‌شود به شکل جادویی و سحرانگیزی با موشک‌های کاغذی ادامه پیدا می‌کند و به سرانجام مطلوب می‌رسد.
به این ترتیب که کارمند جوان وقتی از پنجره دفتر کار خود دختر را در ساختمان روبه‌رویی خود می‌بیند از همه کاغذهای کارش موشک می‌سازد تا بلکه نظر دختر جوان را به خود جلب کند که موفق نمی‌شود؛ اما در نهایت ناامیدی پسر جوان همه موشک‌های کاغذی به سبک والت‌دیزنی، با نیرویی سحرآمیز و رقصان که با هماهنگی بی‌نظیر موسیقی همراه است به کمک پسر داستان کارز می‌روند و او را به دختر می‌رسانند؛ که در این میان مقاومت‌های پسر در برابر موشک‌های کاغذی که همراه با حیرت و تعجب بود و در میانه راه به‌کلافگی تبدیل شد تصاویر زیبایی را خلق کرده است و این تصاویر با واکنش‌های متفاوت دیگر آدم‌های انیمیشن نسبت به «مرد کاغذی» جذاب‌تر و واقعی‌تر جلوه می‌کند.

گلنسا اردلان‌فر