توسعه منابع انسانی، زیربنای توسعه سازمانی

کارکنان در سازمان به عنوان مهمترین رکن برای رشد، توسعه و پیشرفت آن سازمان محسوب میشوند و در این راستا توجه ویژه به نیروی انسانی و نیازهای آن از ابعاد گوناگون آموزشی، فرهنگی، اداری، مالی و اجتماعی به بحث تعالی سازمانی و توسعه منابع انسانی خواهد شد.

کارکنان در سازمان به عنوان مهمترین رکن برای رشد، توسعه و پیشرفت آن سازمان محسوب میشوند و در این راستا توجه ویژه به نیروی انسانی و نیازهای آن از ابعاد گوناگون آموزشی، فرهنگی، اداری، مالی و اجتماعی به بحث تعالی سازمانی و توسعه منابع انسانی خواهد شد.
شرکت ملی گاز ایران با دارا بودن بیش از ۵۰ هزار نیروی رسمی و غیر رسمی وظایف مهم و ویژهای را در خدماترسانی به ملت شریف ایران بر عهده دارد. گازرسانی دائم و بدون وقفه به حدود ۲۰ میلیون مشترک گاز در بخشهای خانگی، صنعتی، نیروگاهها و دیگر مبادی ذیربط، مسأله ای نیست که به راحتی بتوان از کنار آن عبور کرد، چراکه این بار سنگین بر دوش مردان و زنان غیوری است که به صورت شبانه روزی برای انجام این وظیفه مهم در ۳۱ استان کشور مستقر و مشغول به کار هستند.
آنچه که در این گزیده به آن میپردازیم وظایفی است که نیروی انسانی و سازمان در مقابل یکدیگر باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.به نظر میرسد یک کارمند بایستی با عشق به سازمان و علاقه برای رسیدن به اهداف سازمان تلاش کند و به امر آموزش، افزایش دانش و مهارت و ارتقای توانمندیهای خود توجه ویژه کند. عشق به همنوع و همکار و ابراز محبت، مهربانی، خوشرویی و احترام متقابل از دیگر شاخصه های یک نیروی کار در شرکت ملی گاز است.
یکی دیگر از شاخصه های برتر بودن که باعث موفقیت سازمانی نیز میشود عاشق کار و تلاشی است که انجام میشود و در هر جا که موفقیتی بوده است، قطعاً علاقه مندی، اعتماد و عشق در آن بخش و بین افراد وجود داشته است. سازمان نیز در این راستا به منظور ایجاد محیطی پویا، شاداب، علمی و توانمند باید تلاش و ابزارهای مورد نیاز برای رسیدن به اهداف متعالی شرکت توسط کارکنان را فراهم کند.
ایجاد فضای اعتماد از سوی مدیریت و انتقال آن به کارکنان، جلوگیری از تضییع حقوق افراد، ایجاد عدالت در همه بخشها، رعایت ارشدیت و مرشدیت در همه بخشها و انتصابات و استفاده از افراد توانمند در اجرای امور، برقراری نظام آموزشی مطابق با علوم و تکنولوژی روز دنیا، توسعه پژوهش، اصلاح فرآیندهای سازمانی برای رشد و شکوفایی، ایجاد تحول سازمانی و شناسایی نقاط قوت و ضعف نیروها و تلاش برای رفع و بهبود، ایجاد محیطی علمی همراه با برنامه ریزی صحیح در راستای اهداف سازمانی و تحمل شنیدن انتقادات و مشکلات نیز از مواردی است که باید توسط سازمان که همان شرکت ملی گاز ایران و ارکان تصمیم گیری آن است، مورد توجه قرار گیرد ، چرا که نیروی انسانی اصلی ترین سرمایه در شرکت است، مهمترین اصل در سطوح اجرایی و توجه به نیروی انسانی به عنوان سرمایه اصلی در سازمان و ایجاد انگیزش در آنان از نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و سازمانی که موفق به ایجاد انگیزش درونی در کارکنان شود، قطعاً در نیل به اهداف خود موفق خواهد بود.
کلام آخر اینکه: در صنعت گاز باید برای آینده این صنعت برنامه ریزی مناسب و بهروز وجود داشته باشد، بنابراین با اصلاح گذشته و تداوم فعالیتهای خوب انجام شده، میتوان راهکارهای مناسب برای اداره شرکت در همه بخشها را نیز با کمک و یاری پرسنل خدوم و زحمتکش شرکت ملی گاز ایران ترسیم و برای رسیدن به آنها تلاش نمود.

مجید بوجارزاده