مسئولیت حقوقی دولت پاکستان

حمله تروریستی به پاسگاه ۱۶۷ هنگ مرزبانی ناجا در سراوان که به شهادت ۱۴ نفر از ماموران این هنگ انجامید، بار دیگر اهمیت مرز و پاسداری از مرزهای ایران و نیز تهدیدات امنیتی متوجه کشورمان را یادآور شد.

حمله تروریستی به پاسگاه ۱۶۷ هنگ مرزبانی ناجا در سراوان که به شهادت ۱۴ نفر از ماموران این هنگ انجامید، بار دیگر اهمیت مرز و پاسداری از مرزهای ایران و نیز تهدیدات امنیتی متوجه کشورمان را یادآور شد.

جمهوری اسلامی ایران با هزاران کیلومتر مرز آبی و خاکی و در همسایگی با پرآشوب ترین مناطق جهان، همواره در معرض تهدیدهای مرزی بوده است و تنها اراده بالای ایرانیان و پاسداری بی نظیر از تمامیت ارضی ایران بوده است که در میان این همه تهدید بالقوه، ثبات و آرامش و امنیت را بر مرزهای کشور حکمفرما ساخته است اما این وضع، نباید ما را از تلاش برای ارتقای امنیت مرزها غافل کند. از سوی دیگر در مرزهای جنوب شرقی ایران باید مسئولیت پذیری همسایه ما یعنی پاکستان بیشتر شود.

ایالت بلوچستان پاکستان یکی از ناامن ترین مناطق جهان است و برقراری امنیت در این ایالت برای پاکستان بسیار سخت است ولی این وضع، پاکستان را از مسئولیت بین المللی برای حفظ و پاسداری از امنیت مرزهایش مبرا نمی سازد.

پاکستان مسئول حفظ امنیت مرزهای خود است و در برابر جنایاتی که تروریست ها از خاک پاکستان سازماندهی کرده و در خاک ایران یا در مرز اجرا می کنند، مسئولیت حقوقی و از دیدگاه حقوق بین الملل مسئولیت بین المللی دارد.

پاکستان یا خود بتنهایی و در صورت ضعف باید با همکاری ایران مرزهایش را امن سازد تا از تکرار حوادث این چنینی جلوگیری شود.

دولت هایی هم که به تفکرات افراطی و اندیشه های تکفیری دامن می زنند در برابر چنین جنایاتی که به وسیله گروهک های تروریستی انجام می شود، مسئول هستند؛ گروهک هایی که عامل چنین جنایاتی هستند در واقع محصولات اندیشه افراط و نیز میوه های ناپاک و شوم نفرت پراکنی قومی هستند.

از همین رو نه تنها در سیستان و بلوچستان بلکه در سراسر ایران باید از رشد اندیشه هایی که به نوعی به تفرقه قومی و نژادی یا مذهبی منجر می شود با قاطعیتی کامل و تعهدی همه جانبه جلوگیری کرد.

افزون بر این باید حماسه دفاع مرزداران ایرانی سراوان برای همیشه در تاریخ ثبت شود. فاجعه رخ داده دو روی سکه دارد که یکی جنایت حاصل از اقدام تروریستی افراط گرایان و دیگری حماسه مقاومت قهرمانانه مرزداران ایران زمین است.

این شهدای گرانقدر باید به مثابه قهرمانان ملی تجلیل شوند؛ اینان قهرمانانی هستند که به جهان اثبات می کنند مرزهای ایران مستحکم است و به این خط و مرز که با خون ایرانیان پاسداری می شود، نمی توان تجاوز کرد.

محمدعلی بهمنی قاجار