۸۰ سال نگارگری یک هنرمند

این روزها گالری شکوه میزبان تابلوهای نگارگری هوشنگ جزی‌زاده است که به مناسبت هشتادمین سال تولد این هنرمند به دیوارهای این نگارخانه آویخته شده است.

این روزها گالری شکوه میزبان تابلوهای نگارگری هوشنگ جزی‌زاده است که به مناسبت هشتادمین سال تولد این هنرمند به دیوارهای این نگارخانه آویخته شده است.

در این نمایشگاه که شامل ۳۵ اثر برگزیده از دوره های مختلف کاری جزی زاده با فرم ها و روایت های مختلف از تاریخ نگارگری است، به نوعی شکوه نقاشی سنتی ایران با سبک و سیاق خاص این هنرمند اصفهانی به نمایش درآمده است.

به گفته برخی از منتقدان هنرهای تجسمی، هوشنگ جزی زاده یکی از مهم ترین نگارگران ایرانی به شمار می رود که عوامل متعددی مانع این شده اند او در سطح وسیع ملی در میان عموم مردم نیز همچون همتایش محمود فرشچیان شناخته شود.

او در نگارگری به سبک و روش رضا عباسی رفته است، اما سبک شخصی خود در نگارگری را داراست. نگاره های او برخلاف بسیاری از نگارگری های سبک اصفهان بسیار رنگی و متنوع است و از ویژگی رنگ های او می توان به رنگ های گرم اشاره کرد. همچنین نوع قلم گیری او، آثارش را از هنرمندان این سبک متفاوت می کند.

جزی زاده در نگارگری با این که به شیوه نگارگران پیشین به مجالس بزم و رزم در آثارش پرداخته است، اما در دیگر آثارش نیز شاهد نوع آوری و پرداختن به موضوعاتی همچون مجلس درس و مکتبخانه نیز هستیم.

همچنین نگارگری های جزی زاده روایت محور هستند و در این نگاره ها مخاطب می تواند داستان خاصی را دنبال کند. او برای نگارگری به شعر حافظ، سعدی و خیام نیز توجه داشته است و یکی از مهم ترین دغدغه های او عاقبت کار و حیات و فناست.

جزی زاده که مینیاتور و نگارگری را سرمایه خودش می داند، درباره ورودش به این هنر می گوید: هنر در خانواده ما موروثی بود و من در دوازده سالگی وارد فضای حاکم به نگارگری شدم و فراگیری نگارگری را زیر نظر مرحوم محمد ناصر صفا و حاج حسین مصور الملکی آغاز کردم. اما نخستین کسی که دست من را در نگارگری دلسوزانه گرفت، مرحوم استاد جواد رستم شیرازی بود. در تمام این سال ها سعی کردم که نگارگری را فرا بگیرم و بر کارم استمرار داشته باشم تا بتوانم به سبک خودم در نگارگری دست پیدا کنم.

من با این که از سال های پایانی دبیرستان آثار متعددی خلق کرده ام، اما کمتر اقدام به نمایش آثارم کرده ام. هر چند در کشورهای خارجی به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه های متعددی برای من برپا شده یا در نمایشگاه های گروهی آثارم شرکت داده شده است.

جزی زاده درباره سبک کارش می گوید: من در تمام این سال ها با این که شیوه نگارگری مکتب اصفهان را دستمایه کار خود قرار داده ایم، اما به مرور تلاش کرده ام به فضای شخصی خودم در آثارم برسم و امروز می توانم این ادعا را اثبات کنم که در نگارگری بدهکار کسی نباشم.

این هنرمند نگارگر معتقد است، با هنر خود مانع فراموشی بسیاری از بناهای تاریخی اصفهان شده است. او می افزاید: آثاری که تاکنون خلق کرده ام، توانسته ام بخشی از بناهای اصفهان را که قدمتی بالای ۴۰۰ سال دارند ثبت کنم و مانع فراموشی آنها شوم.

شاید نمایشگاه آثار جزی زاده را بتوان یکی از نمایشگاه های تاثیرگذار در زمینه نگارگری و آثار تجسمی ایران دانست، چرا که باعث شده بود مسئولان فرهنگی کشور همچون علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون هنری او، مرتضی کاظمی مشاور وزیر و احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران را در روز افتتاحیه مهمان خود کند.

جنتی که در دوره وزارت خود برای اولین بار بود که از نمایشگاهی دیدن می کرد، درباره این نمایشگاه و نقش خود در اقتصاد هنر گفت: یکی از مهم ترین دغدغه های من در چهار سال اخیر رونق بخشیدن به وضع اقتصاد هنر است و از همان روز نخستی که پست وزارت را پذیرفتم در این راه فعالیت هایم را آغاز کرده ام. حتی به عنوان مثال برگزاری نمایشگاه هوشنگ جزی زاده به این شکل یکی از اقداماتی است که می تواند سهم مهمی در اقتصاد هنر داشته باشد.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه کاظمی، مشاور وزیر ارشاد نیز جزی زاده را یکی از پنج مینیاتوریست بنام ایران دانست و گفت: یکی از مهم ترین ویژگی های نگارگری های جزی زاده این است که او نگارگری مکتب اصفهان را با پرداختن به موضوعاتی که دغدغه خودش بوده، امروزی کرده است. به عقیده من، ایشان یکی از پنج نگارگر برجسته ایران است که همچون فرشچیان، آبشخور فکری و هنری اش مکتب اصفهان بوده است.

هوشنگ جزی زاده که در طول عمر هنری اش فقط سه نمایشگاه انفرادی برگزار کرده برای اولین بار با قیمت گذاری بر آثارش آنها را از هشت تا ۴۰ میلیون تومان به مخاطبانش عرضه می کند. نمایشگاه آثار جزی زاده که از جمعه بیست و ششم مهر افتتاح شده تا هفتم آبان در گالری شکوه ادامه دارد.

سحر طاعتی