تشخیص ضربه مغزی با کلاه هوشمند

امروزه شاهد ضربه مغزی شدن ورزشکاران در حوزه های مختلف هستیم. این ضربه ها می توانند موجب پدیدار شدن آسیب های کوتاه یا بلندمدت در فرد شوند. به همین منظور، ورزشکاران باید بسیار مراقب سلامت سر خود باشند و هر نوع ضربه یا آسیبی را جدی بگیرند و آزمایش دهند.

امروزه شاهد ضربه مغزی شدن ورزشکاران در حوزه های مختلف به ویژه ورزش فوتبال هستیم. این ضربه ها می توانند موجب پدیدار شدن آسیب های کوتاه یا بلندمدت در فرد شوند. به همین منظور، ورزشکاران باید بسیار مراقب سلامت سر خود باشند و هر نوع ضربه یا آسیبی را جدی بگیرند و آزمایش دهند. ضربه خوردن به سر بسیار رایج است و شاید برایتان جالب باشد بدانید، هنگامی که فرد نخستین ضربه را دریافت کرد، یک تا دو درصد احتمال دریافت ضربه دوم نیز وجود افزایش می یابد.

اما ورزشکاران چطور می توانید تشخیص دهند که آیا ضربه مغزی شده اند یا خیر؟ معمولا هنگامی که به سر بازیکن ضربه ای وارد و موجب سرگیجه می شود، مربی او را تحت آزمایش های مختلف قرار می دهند تا متوجه شوند ضربه به کدام منطقه سر او اصابت کرده است.



اما بسیاری مواقع ورزشکار اعلام می کند حالش خوب است و مشکلی در سر خود احساس نمی کند و به بازی ادامه می دهد. اما این کار خطرناک است و اگر طرف دچار آسیب شده باشد مسلما حالش بدتر خواهد شد. برای حل این مشکل، کمپانی Reebok نوعی کلاه طراحی و عرضه کرده است که حسگر منحصربه فردی در خود دارد تا به واسطه آن تاثیر ضربه هایی که به سر بازیکن وارد شده است را اندازه گیری کند. این کلاه Checklight نام دارد و از سیستم نوری برای تشخیص شدت ضربه استفاده می کند.

در دو طرف و پشت کلاه پانل های نوری قرار دارند که نور زردرنگی را فلاش می زنند تا معدل ضربه را بگیرد و نور قرمزی نیز برای اندازه گیری شدت ضربه به آن وارد می کند. این کلاه داخل کلاه بازیکن جا می گیرد و چراغ پشت آن در صورت ضربه دیدن روشن می شود و دیگر بازیکن های زمین می توانند با مشاهده آن، بازیکن را به بیرون زمین هدایت کنند. این سیستم با استناد بر نیروی جاذبه و شتاب سنج داخلی کار می کند. در واقع این کلاه نمی تواند ضربه مغزی را تشخیص دهد یا درمان کند و فقط نشانه هایی از شدت و اثر ضربه بر سر را نمایش می دهد.

از مزیت های Checklight می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-اطلاعات پایدار، قابل اعتماد و تاثیرات قابل بررسی
- حسگرهایی که مستقیما روی سر بازیکن قرار می گیرند (نه کلاه یا نوار آن) تا بتواند اطلاعات دقیقی در مورد ضربه اعلام کند.
- می توانبا یا بدون کلاه در ورزش های مختلف از آن استفاده کرد.
- استفاده و پوشش آسان
- تاریخچه تعداد ضربه های ثبت شده را در خود نگه می دارد.



کلاه هوشمند Checklight به طور ویژه برای بازی فوتبال طراحی و ساخته شده است اما در ورزش های دیگری که با سر و مغز ورزشکار سروکار دارند نیز قابل استفاده است. این کلاه به ویژه برای ورزشکاران جوان بسیار مناسب است و در حال حاضر برخی از ورزشکاران حرفه ای از آن استفاده می کنند.

Checklight همچون چشم مراقبی است که حتی وقتی کسی مراقب شما نیست و در طول تمرینات هم می توانید این اطمینان را داشته باشید مشکلی برای سر شما یا فرزندان شما پیش نمی آید. این کلاه در حال حاضر با قیمت ۱۴۹.۹۹ دلار آمریکا در دسترس ورزشکاران، والدین، مربی ها و کارشناسان ورزشی قرار دارد.