مصلحت‌سنجی «مشارکت» طی چهار سال

باید توجه داشت که انحلال هر حزبی دارای یک سازوکار اصولی و منطقی است.

باید توجه داشت که انحلال هر حزبی دارای یک سازوکار اصولی و منطقی است. یا اعضای شورای مرکزی یک حزب خود به این نتیجه می‌رسند که یک حزب را منحل کنند یا اینکه یک حزب مطابق با ضوابط سیاسی کشور فعالیت نمی‌کند و حزب مورد نظر با نظر مراجع قانونی منحل می‌شود. حزب مشارکت نیز از جمله احزابی است که از زمان تاسیس تاکنون در چارچوب قوانین کشور و بر اساس ضوابط فعالیت کرده است.
این حزب طی سال‌های اخیر به صورت منظم کنگره خود را تشکیل داده است و هیچ عمل برخلاف قانونی را مرتکب نشده است در نتیجه هیچ نهاد قانونی هم نتوانست این حزب را منحل کند. البته شاید مخالفین حزب مشارکت نظر متفاوتی داشته باشند اما ملاک فعالیت یک حزب «قانون» است و در نتیجه حزب مشارکت نیز یک حزب قانونی است که بر اساس قوانین کشور فعالیت کرده است. بدون شک احزاب اصلاح‌طلب می‌توانند نقش موثری در آوردن مردم به صحنه انتخابات داشته باشند. شاید افرادی باشند که نسبت به این حزب یا کارکردش شکایتی داشته باشند اما تا به حال در هیچ دادگاه صالحه‌یی این شکایات بررسی نشده است و در نتیجه حزب مشارکت می‌تواند مطابق با قانون فعالیت کند.
حزب مشارکت طی چهار سال اخیر هم تعطیل نشده است و به فعالیت خود ادامه می‌داد اما اگر اعضای این حزب در پاسخ به اتهامات واکنشی نشان نمی‌دادند به خاطر مصالح کشور و ندادن بهانه به افرادی بود که مخالف فعالیت احزاب در کشور هستند. حزب مشارکت با روی کار آمدن دولت اعتدال مجددا فعال‌تر از گذشته به فعالیت خود ادامه می‌دهد. طی این سال‌ها هم اعضای این حزب با یکدیگر جلسات مستمری داشتند و حتی در شهرستان‌ها نیز اعضای حزب مشارکت برای برگزاری هر چه با شکوه‌تر انتخابات ریاست‌جمهوری تلاش کردند و با هماهنگی‌های صورت گرفته رسالت تشکیلاتی خود را به خوبی به سرانجام رساندند.

جلال جلالی‌زاده
فعال سیاسی