جرم سیاسی نداریم

جرم سیاسی را در هیچ کجای جهان نمی‌توان تعریف کرد و در ۳۴ سال گذشته در ایران، ۳۴ هزار بار سعی کرده‌اند جرم سیاسی را تعریف کنند و نتوانستند چراکه اتهام سیاسی اگر درباره برخی مثلا اهل حکومت معنی پیدا کند و درباره دیگران نه، پس تعریف دقیقی ندارد.

خیلی از حقوقدان‌ها به من ایراد می‌گیرند که شما رشته‌ات سیاسی است و بهتر است درباره جرم سیاسی که یک مبنای فلسفه حقوقی دارد، اظهارنظر نکنید اما من قبول دارم که رشته من سیاسی است نه حقوق اما برای اینکه شما طعم این فضا را بچشید لزوما نباید آشپز باشید.
درست است که من حقوق نخوانده‌ام اما با همه وجود معتقدم جرمی به نام جرم سیاسی نمی‌تواند وجود داشته باشد. شما چه به من توهین کنید، و چه به رییس‌جمهور منتخب یا رییس حزب موتلفه !در هرصورت توهین جرم است. نمی‌توانیم بگوییم یک جرم برای توهین به رییس‌جمهور داریم و یکی برای توهین برای فروشنده‌یی دوره‌گرد. جرم سیاسی را در هیچ کجای جهان نمی‌توان تعریف کرد و در ۳۴ سال گذشته در ایران، ۳۴ هزار بار سعی کرده‌اند جرم سیاسی را تعریف کنند و نتوانستند چراکه اتهام سیاسی اگر درباره برخی مثلا اهل حکومت معنی پیدا کند و درباره دیگران نه، پس تعریف دقیقی ندارد. از سویی انتقاد جرم سیاسی محسوب نمی‌شود چه این انتقاد سیاه‌نمایی باشد یا سفیدنمایی. اگر کسی را به خاطر انتقاد مجرم بدانند به نظر من این تنها نشان از سست بودن قانون در آن کشور است.

صادق زیباکلام

استاد دانشگاه