انتقاد، جرم نیست

تعریف جرم سیاسی و مصداق‌های دقیق آن کار ساده‌یی نخواهد بود و شاید به همین علت است که در کتاب قانون بسیاری کشورها جرم سیاسی را به‌طور دقیق تعریف نکرده‌اند.

تعریف جرم سیاسی و مصداق‌های دقیق آن کار ساده‌یی نخواهد بود و شاید به همین علت است که در کتاب قانون بسیاری کشورها جرم سیاسی را به‌طور دقیق تعریف نکرده‌اند. اما امتیازاتی را که برای همه متهمان به همه جرایم دیگر غیر از جرایم سیاسی پیش‌بینی کرده‌اند به حدی است که نیازی به جداسازی متهمان سیاسی از متهمان غیرسیاسی نیست.

آنچه واضح و مبرهن است اینکه جرایم توام با خشونت نمی‌تواند جرم سیاسی تلقی شود و در عین حال انواع انتقاد و خرده‌گیری و اعتراض به حکومت‌ها و نظام‌های حاکم نیز اصولا نباید جرم تلقی شود حالا فارغ از اینکه این اعتراض‌ها و انتقادها درباره مباحث سیاسی باشد یا غیرسیاسی، درباره انتقاد مطرح نیست. آنچه باقی می‌ماند صرفا عناوینی چون افترا، توهین و اشاعه اکاذیب است که هرگاه غرض سیاسی متهم احراز شود و در عین حال اوصاف عمل مجرمانه نیز موجود باشد، شاید بتوان آن را جرم سیاسی تلقی کرد. آنچه مسلم است، همچنان که پیش از این نیز گفته و نوشته‌اند، طرح فعلی، به هیچ‌وجه وافی به مقصود نیست.

بهمـن کشاورز
حقوقـــدان