نخستین فیلم ناطق تاریخ سینما روی پرده رفت

۸۶ سال پیش در روز ۶ اکتبر سال ۱۹۲۷ میلادی نخستین فیلم ناطق تاریخ سینما به نام جاز سینگر «خواننده جاز» در ایالات متحده و در سالن « وارنر تئاتر » شهر نیویورک پخش شد.

۸۶ سال پیش در روز ۶ اکتبر سال ۱۹۲۷ میلادی نخستین فیلم ناطق تاریخ سینما به نام جاز سینگر «خواننده جاز» در ایالات متحده و در سالن « وارنر تئاتر » شهر نیویورک پخش شد.

به گزارش جام جم آنلاین، فیلم جاز سینگر با استقبال فراوانی روبه رو شد و کمپانی برادران وارنر که این فیلم را تهیه کرده بود و در معرض ورشکستگی قرار داشت را نجات داد.

سام وارنر یکی از برادران وارنر شب قبل از نمایش فیلم جان سپرد و نتوانست شاهد موفقیت عظیم عمومی و مالی فیلم «خواننده جاز» باشد.

آلن کراسلند کارگردان نخستین فیلم ناطق بود و ال جالسون ، ستاره بزرگ آن روزگار نقش اول فیلم را داشت.

به رغم اینکه در نوار صوتی فیلم فقط ۲۸۱ کلمه بود اما این فیلم به عنوان نخستین فیلم ناطق نام خود را در تاریخ سینما جاودان کرد.

صدای فیلم روی یک صفحه با سیستم ویتافون ضبط شده بود و در کنار تصاویر پخش می شد.

آلن کراسلند برای صحنه های خارجی فیلم که در محله های لاور ایست ساید ، هستر استریت و اورشارد استریت نیویورک فیلم برداری شدند، دوربین های فیلم برداری که در آن دوران بسیار بزرگ بودند را به شیوه ای ماهرانه پنهان کرد تا ساکنان این محله ها متوجه دوربین ها نشوند و رفتار عادی روزمره خود را داشته باشند.صحنه های داخلی در استودیوهای وارنر فیلم برداری شدند.

«خواننده جاز» نخستین فیلم ناطق تاریخ سینما در « وارنرتئاتر » نیویورک پخش شد.

مدت این فیلم یک ساعت و ۳۰ دقیقه بود.سناریوی آن را ال کوهن با اقتباس از نمایشنامه سامسون رافائلسون نوشته بود.لویی سیلور آهنگ فیلم «خواننده جاز» را ساخته بود.

با پیدایش سینمای ناطق بسیاری از ستارگان سینمای صامت آن روزگار از قبیل باستر کیتون نتوانستند خود را با آن وفق داده و به دست فراموشی سپرده شدند.

بهرام افتخاری.