نانولوله‌های کربنی در تلفن همراه

در تولید مدارهای الکترونیکی موجود در تلفن‌های همراه از عناصر کمیاب زمینی نظیر گالیوم، ایندیوم و آرسنیک استفاده می‌شود.

در تولید مدارهای الکترونیکی موجود در تلفن‌های همراه از عناصر کمیاب زمینی نظیر گالیوم، ایندیوم و آرسنیک استفاده می‌شود. عناصر کمیاب زمینی در عین محدود بودن، بسیار گرانقیمت نیز هستند.

بی شک اگر شیوه ای برای جایگزینی موادی ارزانقیمت تر به جای این عناصر یافت شود، قیمت تمام شده تولید تلفن همراه پایین تر آمده و همچنین دستکاری در طبیعت و استفاده از آن نیز کاهش می یابد. حالا پژوهش های جدید دانشمندان دانمارکی، امیدهایی را برای دستیابی به این مواد جایگزین به وجود آورده است.

شاید بتوان نانولوله های کربنی راجایگزین خوبی برای این مواد دانست. نانولوله های کربنی در واقع لوله هایی بسیار ریز هستند که می توانند یکی از دو قابلیت ذخیره انرژی یا رسانایی را داشته باشند. گروهی از دانشمندان دانمارکی توانستند به راهی بهتر برای استفاده از این نانولوله ها به عنوان ماده نیمه رسانا دست یابند. فناوری طراحی شده توسط این پژوهشگران، امکان تولید نانولوله هایی با ویژگی هایی شبیه به فلز یا نیمه رسانا را در مقیاسی اندک فراهم کرده است.

از آنجا که برای کاربردی کردن این شیوه جایگزینی، نیاز به تولید این نانولوله ها در مقیاس وسیع خواهد بود، هدف بعدی این تیم پژوهشی، تولید مقادیر زیای از این ماده است تا بتوان از آن در مدارهای الکترونیکی تلفن همراه و تبلت ها استفاده کرد، اما شاید دسترسی به این توانایی در آینده نزدیک چندان امکانپذیر نباشد.

البته تلاش برای استفاده از نانولوله های کربنی به این تیم پژوهشی منحصر نمی شود. سال گذشته هم گروهی از پژوهشگران شرکت آی.بی.ام خبر از اختراع روشی نوین برای استفاده از نانولوله های کربنی در تولید ریزتراشه و حافظه را دادند.

گسترش بهره گیری از دانش نانو در ساخت قطعات اصلی رایانه ها نشانگر آن است که این نانولوله های کربنی نقشی بسیار مهم در آینده صنعت دیجیتال خواهند داشت.

mashable / مترجم: صالح سپهری فر