کلاه شیر پنجشیر بر سر محمدحسین جعفریان

وقتی می‌خواهی برای یک شاعر آن هم با اخلاق و منشی خاص یادداشت بنویسی برای انتخاب کلمات وسواسی دوچندان به سراغت می‌آید، حالا اگر این شاعر خود سال‌ها روزنامه‌نگاری و خبرنگاری آن هم از نوع جنگی‌اش را تجربه کرده باشد.

وقتی می‌خواهی برای یک شاعر آن هم با اخلاق و منشی خاص یادداشت بنویسی برای انتخاب کلمات وسواسی دوچندان به سراغت می‌آید، حالا اگر این شاعر خود سال‌ها روزنامه‌نگاری و خبرنگاری آن هم از نوع جنگی‌اش را تجربه کرده باشد.

کار دشوارتر هم می شود، اگر این شاعر ِروزنامه نگار مسلح به دوربین و مستندسازی هم باشد، برای تصویرسازی های شاعرانه با کلمات هم کم می آوری و سرانجام اگر این آقای شاعر روزنامه نگار مستندساز، جانباز هم باشد دیگر نمی دانی از کجا و چگونه قلم را روی کاغذ بچرخانی و اصلا از کجا و با چه صفتی باید این یادداشت را آغاز کنی.

بگذریم... شاید بهتر باشد با بخش هایی از یک دلنوشته آغاز کنیم: «یادت هست بعد از تصادف دوم، از مشهد که به تهران آمدیم یک روز عاقبت یک ترازو خریدم تا روی آن بایستی و من بفهمم این بشر، این شاعر نحیف که آتش از کلماتش تنوره می کشد و بی خیال با همه در می افتد چند کیلوست؟... چشمم که به عقربه های ترازو افتاد ناگهان احساس کردم دیگر نمی توانم وزنت را تحمل کنم، آه خدای من! جهان من فقط سی و پنج کیلو وزن دارد...» سطرهای بالا دلنوشته های همسر یک شاعر روزنامه نگار مستندساز جانباز است که مردم افغانستان او را بیشتر از ما می شناسند، مردی که عمر و جوانی اش را پای اعتقاداتش گذاشته است و حالا تن لاغر و نحیفش را با پایی در ظاهر لنگ زنان می کشد و به دو عصا تکیه می کند، اما واقعیت این است که بسیاری از مردم ایران و افغانستان در این سال ها به محمدحسین جعفریان تکیه کرده اند و او پر و بالشان داده است.

سه شنبه شب، بسیاری از چهره های شناخته شده فرهنگ و هنر ایران به احترام این شاعر و نویسنده و فیلمساز ایرانی در نخلستان موسسه فرهنگی رسانه ای اوج گرد هم آمده بودند، از حجت الاسلام محمدعلی زم رئیس سابق حوزه هنری و محسن مومنی رئیس فعلی این نهاد بگیریم تا دکتر نور سفیر افغانستان و بهروز افخمی و محمدرضا زائری و مهدی فضائلی مدیرعامل انتشارات سروش و بزرگان شعر معاصر.

در مراسم بزرگداشت جعفریان اتفاق های جالبی هم رخ داد که از جمله آن اهدای کلاه و برخی لوازم شخصی احمد شاه مسعود از سوی سفیر افغانستان به این چهره فرهنگی کشورمان بود و حجت الاسلام زم هم در سخنرانی خود عبارت جالب و زیبای «قد قامت الحسین» را برای او به کار برد.

بامداد محمدی