لزوم توازن در کسب کمال معنوی و مادی

بر اساس آموزه‌های قرآن مجید، دین اسلام و احادیث ائمه اطهار (ع)، خوشبختی و سعادت برای کسی است که خود را از پلیدیها پاک سازد و بدبخت کسی است که به آلودگی‌ها گرفتار شود. بشر از ابتدای زندگی تلاش می‌کند که سعادتمند و خوشبخت شود و همه عواملی را به کار می گیرد تا به سعات برسد، ولی آنچه برای او ناشناخته مانده حقیقت خوشبختی است.

بر اساس آموزه‌های قرآن مجید، دین اسلام و احادیث ائمه اطهار (ع)، خوشبختی و سعادت برای کسی است که خود را از پلیدیها پاک سازد و بدبخت کسی است که به آلودگی‌ها گرفتار شود. بشر از ابتدای زندگی تلاش می‌کند که سعادتمند و خوشبخت شود و همه عواملی را به کار می گیرد تا به سعات برسد، ولی آنچه برای او ناشناخته مانده حقیقت خوشبختی است. در طول سالیان دراز اندیشمندان در پیرامون سعادت بشر به مطالعه پرداخته اند و در این باره کتابها و رساله‌ها نوشته شده است.بعضی از فلاسفه یونان قبل از ارسطو خوشبختی بشر را در زیر چتر کمالات معنوی می‌دانند. به نظر آنان چهار صفت اساس خوشبختی را تشکیل می‌دهد؛ حکمت، شجاعت، عفت و عدالت. کسی که دارای این کمالات باشد سعادتمند است و لو اینکه بعضی از اعضای بدنش ناقص باشد.
مرتاضین نیز خوشبختی انسانها را در ریاضت و اصالت نفس می‌دانند. مرتاضین هیچ توجهی به جسم نداشته و شدیدتر از فلاسفه هستند، لذا مرتاضین تمایلات جسمانی را نادیده گرفته و به ویژه به شکنجه آن عقیده دارند. به همین دلیل روی تخت هایی که به میخ آژین شده می‌خوابند به خیال آنکه از این رهگذر به همان سعادت می‌رسند.اما در جهان امروز که روزگارصنعت و تمدن است بشر رنگ دیگری پیدا کرده و خوشبختی را در اصالت اقتصاد می‌دانند به ویژه جهان کمونیستی پا را فراتر گذارده تمامی مسائل اجتماعی و دینی و اخلاقی را تابع وضع اقتصادی دانسته‌اند، تردید نیست که مسائل معنوی یکی از پایه‌های اساسی خوشبختی است ولی تمام خوشبختی محسوب نمی‌شود و همچنین یکی از پایه‌های سعادت اقتصاد است، اما تمام خوشبختی آدمی هم در زیر چتر اقتصاد نیست و اگر در جهان امروز اصل اقتصاد و لذت را پایه سعادت قراردادند سخت اشتباه کرده اند زیرا امروز مشاهده می‌کنیم که در دنیای غرب بر اثر بی اعتنایی به کمالات نفسانی چگونه آمار جنایت و خیانت و آدمکشی و آدم ربایی روبه افزایش است.قرآن کریم درآیه ۹ سوره الشمس می‌فرماید؛ قد افلح من زکیها و قد خاب من دسیها.
خوشبختی و سعادت برای کسی است که خود را از پلیدیها پاک سازد و بدبخت کسی است که به آلودگی‌ها گرفتار شود. اسلام به کمالات معنوی توجه کامل دارد، اما مسائل مادی را نیزاز نظر دور نداشته است. لذا پیامبر گرامی اسلام(ص) فرموده است: کسی که برای خود و خانواده اش زحمت بکشد اجرش مانند اجر سرباز مجاهد است.قرآن کریم و پیامبر(ص) در بهره برداری از ثروت و غذای خوب و لباس خوب توصیه‌ها کرده اند منتهی از راه حلال و مشروع. قرآن در آیه مبارکه ۳۲ سوره ۷ می‌فرماید:‌ای پیامبر بگو چه کسی لباسهای زیبا و غذاهای خوب را بر مردم حرام کرده است. فراموش نشود که اتکا به ثروت و قدرت جز بدبختی چیزی دیگری نخواهد بود. بهره برداری صحیح غیر از به کار گرفتن قدرت و ثروت در راه شهوات رانی است. همای سعادت در به کارگیری کمالات معنوی و مادی در موازات یکدیگر آن هم برای رسیدن به هدف خدایی و انسانی است.