زولبیا و بامیه بخوریم یا نخوریم؟

از آنجا که متخصصان تغذیه مصرف زولبیا و بامیه را چندان مناسب نمی‌دانند، می‌خواستم بدانم دلیل این موضوع چیست و آیا جایگزین مناسبی برای این شیرینی وجود دارد یا نه؟»

از آنجا که متخصصان تغذیه مصرف زولبیا و بامیه را چندان مناسب نمی‌دانند، می‌خواستم بدانم دلیل این موضوع چیست و آیا جایگزین مناسبی برای این شیرینی وجود دارد یا نه؟»

در پاسخ به خانم احمدوند و سایر طرفداران زولبیا و بامیه باید بگویم زمانی که شما در ماه رمضان برای مدت‌ طولانی چیزی نمی‌خورید و نمی‌نوشید، میزان قند خونتان افت می‌کند. زمانی که در وعده افطار، خوراکی‌های دارای قند ساده مانند زولبیا، بامیه، قند یا شکر مصرف شوند، قندخون به سرعت بالا می‌رود، میزان انسولین خون به شدت و سرعت افزایش می‌یابد و در نتیجه فرد بعد از مدت کوتاهی با افت قند خون ناگهانی مواجه می‌شود. به همین دلیل ما توصیه می‌کنیم که روزه خود را با خوراکی‌های شیرین دارای قند ساده باز نکنید. در میان انواع این خوراکی‌ها، میزان قند ساده‌ای که به واسطه خوردن زولبیا و بامیه توسط بدن مصرف می‌شود، بیشتر از قند ساده موجود در قند و شکر است؛ زیرا ما معمولا قند و شکر را محدودتر از زولبیا و بامیه که خوش‌خوراک‌تر و خوشمزه‌تر هستند، می‌خوریم. از طرف دیگر، روغن فراوانی که برای سرخ کردن زولبیا و بامیه هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، باعث می‌شود ما بیشتر در مورد مصرف این نوع شیرینی، جانب احتیاط را رعایت کنیم. در ضمن، استفاده از روغن فراوان در روند پخت زولبیا و بامیه، هم می‌تواند باعث ابتلا به اضافه وزن بعد از سپری‌کردن ماه رمضان شود و هم می‌تواند سلامتمان را به خطر بیندازد. در موارد بسیاری، مشاهده شده از روغن‌های چند بار مصرف برای سرخ‌کردن زولبیا و بامیه‌ استفاده می‌شود و چنین روغن‌هایی که چند بار در معرض حرارت بالا قرار گرفته‌اند، می‌توانند سلامت مصرف‌کننده را به طور جدی تهدید کنند.

درباره سوال دوم این خواننده عزیز هم باید تاکید کنم که در صورت امکان می‌توانید خوراکی‌های شیرین و سالم‌تر دیگری مانند خرما یا عسل که قندشان مانند زولبیا و بامیه، ساده نیست را جایگزین کنید. زیرا مصرف این خوراکی‌های شیرین و البته سالم، باعث افزایش ناگهانی سطح قند و انسولین خون، بعد از باز کردن روزه نمی‌شود.

دکتر سعید حسینی
متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران