ترکیه، ششمین اقتصاد اروپا

ترکیه با ۷۵ میلیون نفر جمعیت یکی از مناسب ترین کشورهای دنیا برای راه اندازی یک کسب و کار جدید است. در هشت سال گذشته این کشور شاهد رشد ۶.۷ درصدی در تولید نا خالص ملی بوده است. اقتصاد ترکیه ششمین اقتصاد برتر اتحادیه اروپا تلقی می‌شود.

ترکیه با ۷۵ میلیون نفر جمعیت یکی از مناسب ترین کشورهای دنیا برای راه اندازی یک کسب و کار جدید است. در هشت سال گذشته این کشور شاهد رشد ۶.۷ درصدی در تولید نا خالص ملی بوده است. اقتصاد ترکیه ششمین اقتصاد برتر اتحادیه اروپا تلقی می‌شود.

ترکیه در هشت سال گذشته بیش از ۹۴ میلیارد دلار آمریکا سرمایه دریافت کرده است و یکی از جذاب ترین کشورهای دنیا برای تاجران و کارآفرینان است.

ترکیه که با مناظر ساحلی خود در دنیا شناخته شده است هفت منطقه آب و هوایی متفاوت دارد. بخش های شرقی و مرکزی ترکیه آب و هوای سردتری نسبت به بخش های دیگر دارد.

نیروی کار این کشور بسیار جوان است به طوری که نیمی از جمعیت ترکیه زیر ۲۹ سال هستند. این کشور ۵۰۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاه و ۱۵۶ دانشگاه فعال دارد.

سالانه بیش از ۲۸ میلیون گردشگر به این کشور سفر می کنند و صنعت توریسم ترکیه یکی از بزرگ ترین صنایع توریسم در جهان معرفی می شود.

فضای کسب و کار در ترکیه بسیار رقابتی است و بیش از ۲۵ هزار شرکت بین المللی در ترکیه وجود دارند.

گفته می شود به طور میانگین برای راه اندازی یک شرکت در ترکیه فقط شش روز زمان لازم است! در حالی که در دیگر کشورها گاه ماه ها زمان لازم است تا بتوان شرکتی را به ثبت رساند.

به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و قرار گرفتن در حد فاصل دو قاره اروپا و آسیا دسترسی به یک و نیم میلیارد مشتری (اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا) برای بازرگانان ترک فراهم شده است.

در میان صنایع ترکیه، نساجی و تولید پوشاک حرف اول را می زند و یک سوم شغل های مردم ترکیه را در برمی گیرد. صنایع الکترونیک، اتومبیل سازی و ساخت و ساز در مراحل بعدی قرار می گیرند.

استانبول تنها شهر دنیاست که به طور همزمان در دو قاره قرار دارد و همین مساله باعث شده است این شهر به یک مرکز تجارت بین المللی تبدیل شود.

ترکیه یکی از راه های مهم انتقال انرژی به اروپا به شمار می رود. تولیدات فراوان کشاورزی ترکیه در سال ۲۰۰۵ رتبه هفتم جهان را به دست آورد و در سال ۲۰۰۶ برای ۱۱.۲ درصد از مردم ترکیه اشتغال ایجاد کرد.

نخستین قانون اساسی جمهوری ترکیه که در سال ۱۹۲۴ میلادی تهیه شده است، دین رسمی ترکیه را اسلام تعیین کرده است.

لیکن در اصلاحات قانون اساسی سال ۱۹۲۸ این ماده قانونی حذف و با تاکید بر جدایی دین از سیاست، ترکیه کشوری با دولت و حکومت سکولار (جدایی دین از سیاست) معرفی شده است.

بنا بر آخرین آمار موجود در ترکیه حدود ۹۸ درصد جمعیت این کشور را مسلمانان و دو درصد را مسیحیان، کلیمیان و پیروان دیگر ادیان تشکیل می دهند.

مسلمانان ترکیه بیشتر پیرو مذهب تسنن هستند که از میان آنها حنفی ها بزرگ ترین گروه به شمار می آیند که عمدتا در مرکز و غرب ترکیه ساکن هستند. شافعی ها با جمعیتی کمتر در مناطق شرقی ترکیه مستقر و بیشتر کرد هستند.