آش میوه

آش میوه غذای محلی آذربایجان است. آشی که شاید بتوان گفت مطبوع ترین طعم را نسبت به انواع دیگر آش‌های ایرانی دارد.

آش میوه غذای محلی آذربایجان است. آشی که شاید بتوان گفت مطبوع ترین طعم را نسبت به انواع دیگر آش‌های ایرانی دارد. این آش در استان اردبیل طرفداران زیادی دارد و در پخت آن از انواع و اقسام میوه‌های خشک و برگه‌های زردآلو، آلوی خورشی، آلبالو و آلو قیسی استفاده می‌شود.

● مواد لازم:
لوبیا قرمز یک پیمانه

نخود یک پیمانه

عدس ۲ پیمانه

برنج نصف پیمانه

گندم پوست کنده یک پیمانه

رشته آش ۳۵۰ گرم

گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم

آلوی خورشی ۲۰۰ گرم

برگه آلو زرد ۲۰۰ گرم

سیب ۲۰۰ گرم

آلبالو خشک ۲۰۰ گرم

گوجه برقانی ۲۰۰ گرم

نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

پیاز متوسط ۲ عدد

● طرز تهیه
آش میوه نیازی به سبزی آش ندارد اما اگر مایلید آش پرملات تری داشته باشید، یا طرفدار طعم سبزی هستید، می‌توانید به آن تره، جعفری، گشنیز و برگ چغندر اضافه کنید. میزان این سبزیجات برای دستور امروز ما، یک کیلوگرم است.

لوبیا قرمز و نخود را از قبل خیس کنید و آب آن را چند بار عوض کنید. آنها را در قابلمه‌ای ریخته و با مقداری آب اجازه دهید تا نیم پز شوند. سپس آب قابلمه را خالی کرده و یک بار دیگر نخود و لوبیا را با آب تازه بپزید تا کاملا نرم شوند. با این کار خاصیت نفاخیت حبوبات از بین می‌رود. در مرحله دوم پخت باید عدس و گندم را به آن اضافه کنید و بعد از نرم شدن، پیاز را که خرد و در قابلمه‌ای دیگر با روغن تفت داده اید، به حبوبات اضافه کنید. نمک، فلفل، ادویه را هم اضافه کرده و اجازه دهید مواد به خوبی بپزند. حالا برنج را در آش بریزید. گوشت چرخ‌کرده را با پیاز رنده شده و ادویه مخلوط کرده و ورز دهید. سپس از این گوشت کوفته ریزه تهیه کرده و در صورتی که از سبزی آش استفاده می‌کنید، گوشت را همراه با سبزی به آش اضافه کنید. وقتی مواد آش پخت میوه‌های خشک را به همراه رشته آش اضافه کنید و برش‌های نازک سیب را هم در آش بریزید. حالا اجازه دهید آش جا بیفتد. اگر آش جا نیفتاد کمی آرد را در آب سرد حل کرده و به آن اضافه کنید. برای تزئین این آش از نعناع داغ و پیازداغ استفاده کنید.

● نکاتی درباره آش میوه:
در این آش ضرورتی برای استفاده از رشته وجود ندارد.

در هنگام پخت آش را مرتب هم بزنید تا هم ته نگیرد و هم لعاب بیندازد.

در آش میوه می‌توانید از میوه‌های دیگری که مــورد علاقه‌تان است استفاده کنید.

این آش سبک و شستشو دهنده دستگاه گوارش است.

این آش را در هر فصل بسته به میوه‌های خاص آن فصل می‌توان تهیه کرد اما بهترین گزینه برای آن میوه‌های تابستانی مثل گوجه سبز و زردآلو و آلبالو هستند.