رویای هواپیمای ۱۵۰ نفره ایرانی

ساخت هواپیمای مسافربری به دلیل حساسیت و ترس ذاتی انسان از پرواز یکی از چالش‌های بزرگ دنیاست که معدود شرکت‌هایی در آن دوام آورده‌اند.

ساخت هواپیمای مسافربری به دلیل حساسیت و ترس ذاتی انسان از پرواز یکی از چالش‌های بزرگ دنیاست که معدود شرکت‌هایی در آن دوام آورده‌اند.

با اطمینان می‌توان گفت ساخت یک هواپیمای مسافربری نیازمند فناوری‌ها و دانش توسعه‌یافته و تفکر نظام‌یافته‌ای برای انجام یکی از بزرگ‌ترین کارهای تیمی سیاره زمین است حتی ساخت فضاپیما توسط یک کشور نمی‌تواند دلیلی بر توانایی آن کشور در ساخت هواپیمای مسافربری باشد اما حالا و پس از سال‌ها تحمل مشقت‌های فراوان از طرف ایرانی‌ها به دلیل تحریم‌های اعمال شده، چند دانشگاه و مرکز بزرگ تحقیقاتی کشور تصمیم گرفته‌اند در قالب یک طرح کلان، طراحی و ساخت نخستین هواپیمای مسافربری ایرانی با موتور جت را در دستور کار قرار دهند.

اوایل سال ۱۳۹۱ خبرهای جسته و گریخته‌ای از دانشگاه صنعتی امیرکبیر به گوش می‌رسید که حکایت از آغاز یک کار بزرگ داشت. اندک‌اندک و در طول سال خبرهای تکمیلی منتشر شد تا این‌که در نهایت دکتر علیرضا رهایی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در افتتاحیه کنفرانس هوا فضا از آغاز این طرح پرده برداشت.

هر دانشگاهی قرار شده در یکی از قسمت‌های هواپیما و به شکلی تخصصی وارد میدان شود تا نتیجه این کار بزرگ تیمی هواپیمایی با دو موتور توربوفن ایرانی و بدنه‌ای ایرانی شود. قرار است تمام سیستم‌های ناوبری و اویونیک نیز در ایران طراحی و ساخته شود.

اما این همه ایرانی بودن این هواپیما کمی کارشناسان را نگران کرده است.متخصصان این حرفه معتقدند اولین خطا در ادوات و تجهیزات به کار رفته در یک هواپیمای مسافربری، آخرین خطای آنها خواهد بود؛ آخرین اشتباهی که می‌تواند به یک فاجعه بزرگ ملی تبدیل شود.

در مورد این خبر هنوز یکی دو سالی زمان داریم تا با توجه به انتشار قطره چکانی اخبار مربوط به آن کم کم متوجه شویم این طرح بزرگ ملی قرار است برچه زیرساختی، استوار شود.

شهرام یزدان‌پناه