اعتلای فرهنگ گردشگری، ضرورتی چهارفصل

انواع و اقسام دوربین‌های عکاسی، بی‌وقفه کار می‌کنند و با خنک‌تر شدن هوا، لحظه به لحظه بر تعداد گردشگران افزوده می‌شود.

انواع و اقسام دوربین‌های عکاسی، بی‌وقفه کار می‌کنند و با خنک‌تر شدن هوا، لحظه به لحظه بر تعداد گردشگران افزوده می‌شود.




با وجود ترافیک سنگین طول مسیر و صف شلوغ خرید بلیت، بازدیدکنندگان بنای «منار جنبان» اصفهان، تمام فضای چند صدمتری محوطه را پر می‌کنند و جا برای سوزن انداختن باقی نمی‌ماند.

اینجا مقبره «عمو عبدالله کارلادانی» از عارفان قرن هشتم هجری قمری است که این بنا به دلیل لرزش کل ساختمان با تکان خوردن یک مناره، شهرتی جهانی یافته است.

اما نکته جالب این بنای گردشگری، پول‌های ریخته شده در کنار مقبره این عارف است که تعجب بسیاری از گردشگران نوروزی را هم برانگیخته بود.

با وجود آن‌که این عارف اصفهانی، شخصیت قابل اعتمادی در عصر خویش بوده است ولی این بنای تاریخی به هیچ وجه مکانی مقدس نیست که در کنار مقبره‌اش، پول ریخته شود و به همین علت نیز بسیاری از مسافران داخلی و خارجی با بهت و تعجب به اسکناس‌های کنار مقبره نگاه می‌کردند.

وقتی از یکی از مسئولان حفاظت از بنای منارجنبان پرسیدم که درنهایت با این پول‌های جمع‌آوری شده چه کار می کنید، تاکید کرد: بارها به گردشگران اعلام کرده‌ایم که اینجا امامزاده یا بنای مقدس نیست که بخواهند نذورات خود را به اینجا اهدا کنند، ولی متاسفانه برخی مسافران، کار خودشان را می‌کنند و در حالی که از طرف اداره میراث فرهنگی اصفهان برای حفظ و مرمت این اثر تاریخی، بودجه دریافت می‌کنیم؛ واقعا نمی‌دانیم با پول‌های ریخته شده در کنار مقبره چه کار کنیم.

اگرچه این رفتار از سوی اقلیت محدودی از گردشگران سر می‌زند، اما وقوع چنین اتفاق‌هایی نشان می‌دهد که هنوز هم رسانه‌ها و نهادهای فرهنگ‌ساز در معرفی و شناساندن مکان‌ها و مناطق گردشگری ایران راه زیادی در پیش دارند.

امین جلالوند